Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

torsdag 3 november 2011

Malungsmålet, ett språk men även en restaurang.

Liten har blivit stor :-)

Käraste dottern bokade bord för fyra inför den stundande premiären av öppnandet av Malungsmålet och den första lunchserveringen. Lite nervösa eleverna, men det gjorde ett proffs jobb måste jag säga.

Bättre matställa kan man inte hitta i Malung, det kan jag som en väldigt ätande gormand påstå utan att tveka.Vi har Hotell St Olov med bra mat, men nog tycker jag att detta var snäppet bättre. Ta då i beaktan att detta är elever under skolning och ännu inte färdigutbilldade. Hur ska det då bli den dagen de har sin examen i handen.

På dagens menny stog det shnitzel eller fisk. Jag valde kötträtten. Till den perfekt råstekt potatis och en toppen god beasås där man inte kännde smaken av Blå Band på långa vägar. Till efterätt serverades kladdkaka med grädde och en god mangosås. Så klart ett väl fyllt sallads bord där också där man kunde hitta olika sorters sill, pastasallad och grönsaker. Ohh my god, vilken lunch.

Kännslan av mättnad infann sig och det känndes verkligen att detta var mat i från början till slut.
Hann byta några ord med metorn som talade om att allt gick bra och var lugnt. Kännde den där sköna kännslan av stålthet och det har inte varit allt för många sådana goda ord under skolans tid om mitt obstinata lilla flickebarn ;-)

I klädd sina kockkläder och kockmössa kom hon ut i från köket och bytte några ord. Hennes uppgift för dagen var att sköta deserten. Hon hade bakat kladdkakan i går som så klart smakade mumma. När jag såg henne och sin yrkesstålthet kunde jag ha gråtit, jag är ju en sån människa med väldigt nära kontakt till mitt kännsloregister. Kära nån där stog mitt lilla barn i sin yrkesuniform och var så glad och lystern i hennes ögon var oslagbart att se. Så fin och så vuxen och framförallt redan skicklig genom att vara en del i en resturang som får allt att snurra på så att gästerna är nöjda och belåtna. Alla i ett kök är viktiga,samarbete krävs och framförallt en förmåga att se vart man behövs under en stressig lunchrusning.

Hur det fungerar på Malungsmålet borde flera krögare se. Kanske lära sig och ta till sig. Insåg att det de här eleverna bjuder på, i både matväg och service är precis just så som det ska vara på en resturang och då är det sannerligen inget fusk. Deras nivå är den att de ska lära sig precis hur det ska gå till och utgår i från det. När jag tänker på det så inser man ju hur många andra ställen verkligen har tappat bort all den kunskapen, om den änns någonsin har haft den.

Jag rekomenderar alla att boka ett bord på Malungsmålet. De har lunch varje Torsdag och ska man få plats så är det säkrast att boka ett bord. Jag kommer att besöka restaurangen så fort tillfälle ges.

Kram kära Thilda, i dag gjorde du en toppen prestation. Jag är föresten fortfarande mätt :-)

Inga kommentarer: