Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

fredag 4 november 2011

Håkan Juholt eller Benny Hill?

                Vem Är Vem?                                                            




Har sen första dagen jag såg Håkan Juholt tyckt att han påminner en hel del om mig min stora idol Benny Hill. Det roligaste man kunde se på TV när jag var ung, och jag tycker fortfarande att det är superroligt med Benny Hill. Förlåt mig för det, det ligger ju inte helt rätt i tiden att garva läppen åt sexistiga humorprogram,där kvinnorna rusar runt i bikini och blir dumförklarade.

Nå väl, i natt har jag drömt att jag var på semester med Håkan Juholt! Varför? Inget i drömen var surealistiskt utan allt var som vanligt, Håkan i sin kostym och mustasch, och jag presis som vanligt i vardagen. Vi åkte tåg ute i Europa och hade det trevligt. Vart vi var på väg har jag ingen aning om.
Talar en liten stund med min syster i telefonen och berättar om det hela.
-Men guuuuudd, har du drömt om Juholt, var det mustachen?
-Öhh, nej verkligen inte, och jag fattar inte varför. Har kollat i drömtydar boken men hittar inget svar.
-Nä men Juholt är väl ett nytt fenomen så det har väl inte kommit ut i bokform ännu, säger syrran sen skrattar vi ordentligt.

Frågan är om inte min koppling mellan Benny Hill och Håkan Juholt ligger lite till grund för den här drömen. Sen första gången jag såg Håkan så har jag bara sett likheterna med Benny Hill, både utseendemässigt och lite hans sätt att vara. En gubbsnusk som försöker vara rolig, det är då jag tycker att det blir jätte roligt och skrattar.

Vet inte hur många gånger jag såg på intervjuer under Juholts försvarstal och skrattade, för jag tycket att det var så tragekomiskt och roligt. Sen kom den där kommentaren på Tv4 Nyhetsmorgon då Håkan säger något i stil med, förtroende är som en graviditet. Endera är man gravid eller så är man det inte.

Då låg jag raklång i soffan och kunde nästan inte andas, så jävla kokobängbula får man bli? Vilket uttalande. Och föresten vad fan vet Håkan om hur det fungerar att vara gravid? Men roligt var det att en ledande politiker i Sverige kan uttrycka sig på det viset. Tror inte att hans mediatränare hade tipsat om den metaforen, om det nu var så att den hade gjort det så måste nog Håkan se sig om efter en anan.

Håkan ville med detta påstå att ett förtroende har man eller så har man det inte, precis som en graviditet. För det första så håller jag inte med om den saken, ett förtroende är inte på eller av. Det är något man förtjänar och i vissa stunder kan ha mer av, i andra mindre av. Helt beroende på olika frågor och situationer,sen jämföra karln  det hela med en graviditet ! Graviditeten pendlar ju liksom inte upp och ner under 9 månader utan Håkan har iof rätt i att man är gravid eller så är man det inte. Den informationen tackar jag Håkan för att han ville dela med sig av till mig och hela Svenska folket, men det känndes lite retro faktiskt, känndes som om jag redan visste det.

Håkan Juholt har skadat min hjärna, så fort jag ser eller hör om en graviditet så tänker jag på Håkan Juholt och förtroende. Det måste suddas bort i skallen på mig, det blir inte så bra. Det har liksom blivit en felkoppling av det hela. jag vill inte få en bild i skallen av Håkan så fort det kommer på tal om att vänta barn. Men jag får det, det är oundvikligt. Tappar oftast fokus på det mera viktiga samtalsämnet för Håkan upptar mitt sinne, fan också.

I vilket fall som hellst så hade jag och Håkan en trevlig semester på våran tågfärd ute i Europa. Syrran frågade vad vi gjorde när vi åkte tåg .
-Du det tänker jag inte tala om för dig.
-Men fan Sabina, fyyyy så snuskigt!
Nu var det ju inte så att jag menade något med det utan det var mer att vi inte gjorde anat än just åkte tåg och faktiskt har jag inte bestämt mig ännu för om det var en komedi eller tragedi, kan ha varit en mardröm också.

Om Håkan skulle bli sjuk så tycker jag att han gott och väl kan slänga in Benny Hill som ersättare. Jag är säker på att ingen skulle märka något om det klistrades fast en lite större mustasch och buskigare ögonbryn. Men det skulle bli ett jävla röj på samanträdena, femenisterna skulle blekna och jag tror att Fredrik skulle bli häpen om Håkan aka Benny Hill plötsligt hoppade fram bakom honom när han står i talarstolen och knackar till honom med en plasthammare i skallen.

Tycker att Håkan redan satt humornivån genom sitt graviditets uttalande så vad skulle det göra med Benny Hill som ersättare? Min övertygelse är den att Håkan passar bättre som humorist än politiker. Ialla fall när man har begåvats med den väldigt sjuka underliga humorn som jag har.

Jag vill aldrig mer åka tåg med Håkan Juholt. PUNKT!


1 kommentar:

Anonym sa...

Det har du rätt i. Roligt och bra skrivet alla poäng går hem till dig <3 mammut