Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

måndag 9 januari 2012

Jag blir bara mer och mer kär i landet brevid.

Det börjar dofta kärlek banne mig.....

Ja kära nån vad jag tycker att det här börjar kännas mer och mer spännande. De tycks vara väldigt behagliga människor i landet brevid.

Mannen i husets annställning började gälla i från
 1 Januari 2012. Det var ju lite röda dagar där som bekant är. När han frågade sitt nya jobb vilken dag som passade bäst för honom att dyka upp så var svaret, tja kom när det blir bäst för dig. Har man någonsin hör det svret i Sverige tro? Lägger man någonsin över mandatet på sina arbetstagare att fritt få avgöra vad som passar bäst för att det ska fungera så smidigt som möjligt? Litar man alls på sina anställda i Sverige att det jobb man är ålagd att göra utförs efter arbetstagarens absolut bäste förmåga och eget initiativ?

Detta är en betydande olikhet mellan Sverige och Norge. Kännslan av att man ska vara tacksam och stå med mössan i handen är det nog många som känner igen sig i som arbetsagare under Svenskflagg I vårat grannland tycks det många gånger vara tvärtt om, att företaget man jobbar för är oerhört tacksam att man väljer att vara arbetstagare hos just dom, och visar där med också sin tacksamhet för detta.

Utterligare ett bevis för detta var att den nya chefen kontaktat Jonas och frågat hur han har det i sin lägenhet, chefen frågade om han hade allt så han klarade sig eller om han behövde täcken och kuddar och sånt, då ska ni veta att det här är inte ett pytte litet företag med tre annställda där man kan ana ett kompisskap . Nej det här är ett stort företag med många annställda, trots detta visar chefen en otroligt fin omtanke och vänlighet. Jonas kännde sig väldigt överumplad och tacksam för det här så klart. Och tänker man då på att han inte änns fick så mycket som en liten tulpanbukett som tack när han slutade på sitt gammla företag så förstår jag att han blir glad och känner sig betydelsefull.

Det behövs inte så värst mycket för att känna sig välkommen och behövd, det kan räcka med en sån här fråga. Bara det att chefen ägnar en tanke åt sin nyanställda en Söndag eftermiddag kan ju kännas bra. Jag tror på den typen av arbetspoletik, där de anställda känner att det behövs och är betydelsefulla det är då människor utför bra jobb och sannerligen ger allt för vad skjortan håller. Så att investera i sin persnoal med kännslan av att de behövs är bra investeringar. Det kan man göra på många vis. Ett sätt är att lita på sin personal, ge de mandat att lösa arbetsuppgiften, hur den sedan blir löst spelar ingen roll bara den blir det. Detta skapar en stark personal som känner att de är med i processen. Det tror jag stenhårt på.

Jag vill så gärna åka på besök och se hur det ser ut där i krokarna, men så länge jag inte vågar ta flyget så blir det en mer planerande aktivitet. Det handlar om 65 mil i bil. Men jag är redo för rock n roll så det handlar om att införskaffa sig en GPS, sjysta solbrillor, fina bilhandskar och sen plattan i mattan. Jag är så nyfiken.

Nu ska jag sussa en liten stund. Godnatt alla där ute.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog så att den gode Herr Ordvits har hittat en bra arbetsgivare. Har själv jobbat i Norge på tre olika företag och alla dessa tre chefer var ena riktiga skitstövlar. Hade t ex fått ok på att jobba in tre veckor som jag skulle ta ut över jul, dagen innan jag skulle åka hem kom han och sa att jag skulle få övertiden i lön i stället eftersom det var så mycket att göra. Protesterade såklart och fick beskedet att jag skulle bli uppsagd om jag åkte hem över jul. Så jag åkte hem över jul. Dom andra två hade liknande översitteri för sig. Detta var dock innan jag började ratta, jobbade som svetsare vid den här tiden.

// Thunder

Unknown sa...

Trevligt att ha dig här Thunder. Givetvis finns det skitskaft överallt, så är det väl världenöver. Trist att du träffade på dessa. Men många av norgejobbarn i från Sverige bekräftar det hela med pluspoäng enbart. Sen kanske det är olika beroende på branch också.