Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

tisdag 4 september 2012

Det här går ta mig fan till världshistorian



 
Jag tror helatiden att jag fått uppleva det mästa i träsket Malung-Sälen Kommun. I samma förbannade ögonblick så kommer det nya ting och jag stöter på patrull. Jag är säker på att det sitter ett pris på mitt huvud i form av att den som lyckas förgöra mig vinner någon sorts medalj eller vad är det frågan om?!? Skulle inte bli det minsta förvånad om det hela delades ut under kommunfestligheten som brukar vara en gång om året. Nu handlar det hela om en ganska lång historia kring detta inacorderingstillägg och en rektor som ska besluta om det hela. Men rektorn i fråga har i hela detta ärendet INTE kontaktat mig en enda gång! Och jag undrar vad i hela friden det är frågan om? Om det skulle vara så att jag känns för otrevlig att tala med i telefon så kan man väl svara på det mail jag skickat. Icke tyst som i graven. Jag vet ju inte om rektorn varit på sitt arbete i dag, så jag slår inte på den stora trumman.
Men jag vet däremot vad och hur rektorn talade till mitt barn. "Ja du är ju så stor själv nu så jag tar det här med dig". I helvete heller jag kommer gå med på det och mycket riktigt kunde heller inte mitt barn svara på saker som kom upp, det är sällan jag talar om ifyllda blanketter hit och dit och juridiska regler och paragrafe med mitt barn. Det hon har vetat helatiden är däremot att jag kommer flytta i från Sverige och sen vilken pappers hantering det har inneburit hit och dit snackar jag faktiskt inte med henne om. Lika ofta som jag samtalar med henne om försäkringskassans regler, a-kasse regler eller skattetekniska regler, lika ofta tallar jag med henne om D nummer och den norska pappers exercisen. Alltså VET hon inte hela storyn och alla svängarna kring det hela. Hur stor och saklig hon är i sitt resonemang.
 
Vet inte om rektorn tycker att en 16 -åring ska vara väl informerad kring detta gällande sin mamma. Om det nu borde vara så är jag den första att be om ursäkt att jag inte undervisat och underättat mitt barn om det hela. Tycker nog själv att jag lagt större vikt på andra saker att lära ut till mitt barn.
-Bor din mamma kvar i Sverige?
-Ja det gör hon väl.
 
Givetvis blir svaret så eftersom jag befinner mig fysiskt just nu i Sverige, MEN PÅ PAPPERET GÖR JAG INTE DET, och vad som är ifyllt på detta papper har jag då min dumma jävlel inte informerat mitt barn om. Det liksom känndes intre riktigt relevant att informera om denna pappers hanteringen kring det hela, jag och mitt barn har mycket andra saker att tala om. Förlåt mig rektorn jag är en usel förälder.
 
I alla fall så vet jag något aldeles mer vesentligt i samanhanget. Det är att jag ÄR ensamvårdnadshavare om mitt barn. Detta betyder då att man är juridsikt ansvarig för barnet tills 18 års dagen. I den frågan finns det liksom inget flexibelt utrymme alls för tolkningar. Detta kan man ju kanske tycka att även rektorn borde vara väl förankrad i. Hur klarsynt och resonabel nu mitt barn må vara så är hon på pricken 16 år och 9 månader gammal. Vart i detta ser någon att hon är myndig och jag som juridiskt anavarig för henne inte får informationen om en så viktig sak som en ekonomisk bit i familjen som inacorderingstillägget? Nej just det, hur mycket jag kikar och vänder på det så är hon under 18 år och jag anser då att det är mig man vänder sig till i den här frågan.
 
Hur många tusen gånger har jag inte hört, ja men det har ju du som vårdnadshavare ansvaret för,av skolan. Jo men visst nu tycks det vara andra regler som gäller här. Och jag kommer inte finna mig i det kan jag ju säga. Tror rektor verkligen att jag tänker vara tyst i det hela så är det en stor feltolkning av detta. Är det någon här på tellus som vet vad vårdnadshavare innebär och betyder i sin rätta mening så vill jag tala om att det faktiskt är jag. Detta som under lång tid har varit ett maktgrepp i från den andra bioföräldern så vet jag sannerligen exakt vad ordet bedetyder i sin rätta bemärkelse.
 
Jag gjorde fetmisstaget igen. Jag ringde en person som inte visste ett dugg vad det handlade om under någon form av tillställning de hade, hon i sin tur skulle fråga sällskapet vidare om det hela, för hon sa att alla var samlade i rummet och skulle fråga. HON lyssnade inte på mig och skrattade åt mig i telefonen och såg det som självklart att inacorderingsttillägget handlar om vart jag är mantalsskriven, jag själv ser inte den regeln någonstans. Efter detta samtalet hade de chansen att tala ihop sig om mig och bilda sig en uppfattning som är fel. Hur bevisar man det för en skra människor eller faktiskt en hel jävla kommun?
 
Jag kommer vara stämplad i pannan i hela resten av mitt liv. Okej för mig, synd för er som inte vet bättre. Det här gör mig bara mer stridslysten, att stå upp för den lilla människan som ett helt samhälle ger sig på.

Inga kommentarer: