Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

fredag 10 februari 2012

Ungdomarna ska få komma till tals, frågan är om någon lyssnar?

I kväll klockan 19.00 öppnar ett möte med syftet att lyssna på ungdomar och vad de vill göra på sin fritid. Behjärtansvärt är att Kommunalrådet sägs vara en av deltagarna. Tänka sig att han tar sig tid en fredagskväll utanför kontorstid för en fråga som denna.
Vilken styrka, vilket ledarskap och krafttag, otroligt modigt gjort, eller bara helt jävla fullständigt självklart?

Hitills så har jag inte sett skymten av ett ungdomsarbete i Malung-Sälen Kommun, mer hört snack och ingen verkstad. Eller så kan det vara så att jag inte har en susning om deras gedigra arbete undercover som i så fall paserar mig helt obemärkt förbi. Snart fyller jag 36 år och jag kan lova att jag genom tiderna har besökt otaliga möten av allehandla slag inom detta ämnet. En gång i tiden handlade det om min egen ungdom och fritid, nu handlar det om mina barns och deras vänners fritid och framtid.Kan väl kort samanfatta det hela med att läget är status quo ante bellum, alltså oförändrat tillstånd.

INGET HÄNDER!! Mer än några halvtaffliga försök som inte kanske är igenomtänkta det minsta. Man förfasas över ungdomen som klottrar ner och förstör och är så dregelfulla under helgerna. Är det den kännslan och bilden vi ska ger våra ungar om vad vi tror om dom? Ni duger inget till utan är mer en parasit i samhället än potentiella fullvärdiga deltagare i Malung-Sälen Kommun?

Nu har jag redan en föreställning om hur det kommer låta i kväll, jag hoppas att jag har fel och att mina redan förutfattade meningar spräcks som balonger i en taggbuske. Men jag tror att det kommer mummlas om att hur vi än försöker så är det ju ingen som vill. Vi gör enkäter och vi frågar ungdomarna men sen  kommer de ju inte till det vi erbjuder.

Men det var då väl själva fan också, vilken normalt funtad människa smäller skallen i betong gång på annan utan att fundera på att kanske kan man ändra på detta genom att fundera ut en annan lösning?  Är det så fasligt svårt att fundera till en liten smula och se vilka kort som redan är prövade och sen lägga detta till handlingarna för att testa nya grepp?

Jag anser att det behövs väl förankrade människor  som egagerar sig i detta under en längre tid. Att bryta en trend tar tid och kostar pengar. Man måste liksom inse och fatta att det här behövs det ekonomi för, det fungerar inte på slak lina om man ska göra det här på riktigt och framförallt människor som gillar ungdomsarbete.

När jag var på en dragning om Öckerömodellen, som i sig bara flöt ut och försvann ,så sa representater i från ungdomsgården att deras arbete har förändrats över tid. Att de nu mer arbetar otroligt mycket mer som socialarbetare än fritidsledare jämnförelsevis mot tidigare år.

I mig ringer det varningsklockor, all cred och uppskattning till personalen, men hallå står det inte fritidsledare på deras annställnings papper? Borde man inte här kanske då baka i hop en lösning med att faktiskt anställa en eller flera socialarbetare eller fältare? Varför ser man inte och fattar det behovet som finns och utveckla det hela utifrån det?

Nej fy säger jag bara och längtar bort i från detta bromsspår i kalsongen. Jag stödjer alla som orkar kämpa vidare i den här kommunen. Med risk för att vara en antitant så kommer jag inte tro på något längre så länge jag inte ser resultatet med egna ögon. Tyvärr känner jag en kännsla av uppgivenhet i den här frågan.

En fråga som borde vara fullt naturlig och verkligen prioriteras högt tycks vara den frågan som ständigt faller bort och som synes är inte ett jävla dugg viktig för styrande politiker.Detta är en stor skamfläck och bedrövelse och ett kvitto på att de styrande i själva verket inte har den minsta lust alls att utveckla kommunen och hålla den vid liv, trots att man ofta hör deras slagord av det  motsatta. Skulle det var sanna ord så skulle väl en satsning på våra ungar som är framtiden inte tullas på eller hur?

Ständigt gömmer sig de styrande politikerna bakom skitsnacket att det inte finns pengar i budgeten. Trams säger jag då. Det gör det visst det. Allt handlar om hur man fördelar och prioriterar. Om nu den här frågan på riktigt är viktig som det ofta sägs så ruska då fram kronorna. Se över helheten och nysta upp det virr varr av rövslickeri och onödiga utgifter i form av verksamheter som inte sköts enligt ordning. Se till att skapa ordning i leden och ställ kravet på att kommunen skall skötas som den sig bör och vad som faktiskt är verksmahet som kommunen ska hållla i. Granska verksamheter och studera tjänstemännens roll och uppgift. Hur går det till egentligen?  Skulle det hela skötas helt efter regelboken och kommunalrådet vågade ta styrning på skutan så skulle det med all säkerhet visa sig var mycket stora summor skattepengar flyter i väg utan någon som hellst syfte, så länge ingen kan påvisa annat så kommer jag ha den bestämda uppfattningen.

Kan heller inte för mitt liv begripa att skattebetalarna i hela den här kommunen går med på detta förfarande med våra pengar. Ser ni inte galenskapen? Eller handlar det hela om att inte våga stöta sig med vänner och bekanta? Om jag köper en produkt i en butik som jag är missnöjd med så klagar jag men när vi betalar i pengar till en kummun som blir sand  tycks ingen reagera eller tycka om det. Är det så att det politiska engagemanget inte känns tilltalande så går det aldeles utmärkt att starta en folkrörelse genom att sätta ner foten.

Nej så länge man inte satsar på ungdomsfrågor så menar man inte ett dugg med att bevara en levande kommun och utveckla den. Men det är då väl en jävla tur att det tycks finnas så otroligt många dansanta människor som besöker orten 7 dagar av 365 så pass att vi kan hålla den uppdiktade pjäsen och myten levande om att Malung är en ort där allt trevligt i världen händer, hur strålande bra vi har det som bor här de övriga 358 dagarn. Hur duktiga vi är på att ta hand om turister och så glada och förnöjsama alla malungsbor är. Skitbra pjäs men passa sig för den dagen ridån går ner och skådespeleriet är slut en gång för alla.

Hej på en stund.

1 kommentar:

Micke Larsson sa...

Bra skrivet Sabina, Jag håller med om att alldeles för lite görs för våra ungdomar. Håller man inte på med sport så finns i stort sett inget. Vi har vår fantastiska Dölgård men handen på hjärtat så är det för lite yngre ungdomar. Även fast vi har öppet för ungdomar ända upp till 20 år så slutar dom gå i 7-8 klass. Helt naturligt då dom varit där i 3-4 år vid det laget. Problemet är att det finns inget som tar vid där Döls ungdomar lämnar oss.

All heder åt att dom vill ha möte med Malungs ungdomar men försöket känns halvhjärtat. Lägga ett sådant möte kl 19 en fredagkväll, vilka ungdomar vill komma den tiden?
Det sades att ungdomar som bor borta ska hinna vara med men ärligt talat: dom rent ut sagt skiter väl i vad som händer i Malung på veckorna. Vi har inte heller blivit tillfrågade om vi vill deltaga på mötet, man undrar varför då vi ändå jobbar med ungdomar hela tiden. Vi räds inte samarbeten och utveckling på vårt jobb.
Jag hoppas och tror att jag har fel i detta men blir det mer än 10 ungdomar så blir jag riktigt positivt överraskad.

Jag vill inte heller låta som någon surgubbe men det görs för lite i kommunen för ungdom och jag tror att det blir fallet för Malung i slutändan tyvärr.