Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

lördag 11 februari 2012

I går kom konstaterandet, jag är ingen dam och kommer nog heller aldrig så att bli.

Kl 19.00 drog mötet i gång där Moramodellen och deras ungdomsarbete presenterades. Jag är djupt tagen över deras enorma engagemang kring ungdomsarbetet. Att de fick utnämningen årets ungdomskommun 2009 är inte ett dugg underligt alls.

Undrar lite om det finns en jumboplacering också, årets sämsta kommun när det gäller ungdomsarbete? Att Malung-Sälen kommun skulle vara med bland botten noteringarna är ju inte tänkbart eftersom vi har föreningen Malungs IF. Det är väl inte möjligt att det finns ungdomar vars intresse för annat än spot lever bland oss i samhället?

Är det inte fullständigt självklart att alla vill spela hockey och fotboll? Att några säger sig vilja åka skatebord är ju fullständigt absurt och helt taget ur luften, det är väl inte något att intressera sig för och man kan då absolut inte se det som en sprot. Det är ju bara ungdomar som vill förstöra och klottra ner. Nej nej nej, det ska vara som det har varit.

Nej fy så tröttsamt. Fy för hela skiten säger jag. Har tyvärr inget att delge er av intress för vad kommunalrådet sa under möteskvällen. För han sa inget, inte ett ord faktiskt. Inget införlivande hoppfullt till de ungdomarna som faktiskt avsatte sin tid en Fredagkväll kl 19.00 för att gå på mötet. Starkt ledarskap med en framtidstro var det va? Malung-Sälen kommun som satsar på att utvecklas och ser inflyttning till kommunen som viktig, vi ska utveckla kommunen ...........Nej inte ett jävla dugg tror jag mer på detta. Inte en sekund jag kommer gå på bluffen. För om det hade varit sant så hade väl kanske kommunalrådet kunnat ge en liten hint om tankebanorna. Vänstern var också representerad men det var lika tystlåtet där, trots att de i gemenskap med S styr kommunen i nuläget.

Den enda frågan som kom var väl mer om ungarna uthärdade den långa processen på flera år som det faktiskt tar att i en demokratisk anda att bygga upp något i från starten till en färdig "produkt".
Vad är det för fråga? Det är ju att dumförklara ungarna, kör man med raka rör och ett gott ledarskap så finner de sig i det. Vet de om att de är delaktiga, och verkligen känner det själva också, så kan de skapa storverk av allt. Och har ungarna inte tålamod att invänta ett demokratiskt uppbyggt projekt så innebär det väl att det fattas stora kunskapsluckor i hur det går till. Och vem ansvara för den biten av undervisning kan man ju fråga sig?

Handlar det om att vi ska övergå o från begreppet curlingföräldrar till curlingdemokrati nu också? Det funger ju inte så i samhället så välkommen till det verkliga livet ungar. Att fråga om ungarna har tålamodet att vänta in det som skall bli färdigställt tycker jag säger en del om synen på ungarnas egna förnuft och kompetens. Det hanslar ju om att skapa delaktighet av ungdomen, att de får vara med och snickra, det är ju på vägen man lär sig, det är ju när man spikat fel eller sågat en för kort bräda man lär sig tänka nytt, tänka om. Poängen är ju att de ska få vara delaktiga i från starten, det är ju i det pudelnskärna ligger, inte att stugan ska vara färdigsnickrad och inflyttningsklar och vips hade vi löst ungdomsfrågorna. Halllllååååå?!?!

Jag är tacksam för att jag kom i väg dit, för nu var jag där och lyssnade och har rätt att tycka om saken. Jag har hört och sett allt med egna öron och ögon så nu får vi se om det jag tror stämmer eller om det nu en gång för alla verkligen blir något vettigt av detta.

Kännde att min huvudvärk tilltog kraftigt under kvällenslopp. Började tappa synen och kände att jag mådde riktigt mycket sämre än normal status. När mötet var slut så var det riktigt suddigt framför höger öga, visste inte riktigt om jag vågade köra hem. hade ingen mobil så jag fick lov att stålsätta mig. Väl hemma satte jag mig ner en stund sen brakade det till.

Migränen har tagit ett stadigt grepp om mig och det känns som om skallen spricker vilken sekund som hellst. När jag reser mig för att dricka vatten så kräks jag rakt ut på köksgolvet :-(
Det bara kom och jag han inte göra något åt saken.

Frågan är om jag ska skylla detta på Malung-Sälens kommuns styrande politiker, eller om migränen hade artat sig lika utan att gå på mötet? Det lär vi aldrig få veta ;-)

Inga kommentarer: