Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

fredag 10 februari 2012

Hårdrockare vs Kallmålad keramik.

Underens tid är icke förbi om det nu var någon som trodde det. Jag skall nästa vecka vara en av deltagarna på kallmälnings kursen. Känn på den du :-)

Min äldsta vapendragare ska också delta, hon har ett försprång mot mor som faktiskt med hjälp av momor redan testat på detta detta pyssel. Hörde ni? Jag ska alltså ge mig i kast med pyssel och måleri.!

Ähh varför ska man vara så enkelspårig och bara göra samma gammla vanliga saker, man ska vidga sina vyer och faktiskt ta chansen när nya saker erbjuds. Att fega runt i livet innebär bara att man går miste om saker. Och vem vill det då? Inte jag i alla fall.

Morsan  har sysslat med detta i mer eller mindre omfattning sedan många år tillbaka. Hon har förtjusat sig i detta och väldigt gärna målat på allt vad tyget har hållit. Detta har då i sin tur haft en viss effekt, det har alltså blivit en produkt av detta som mor gärna har i alla välvilja sett som gåvor och presenter.

När mina små kommer hem med pyssel av diverse olika slag så kan jag säga att mors ögon är svåra att hålla torra. Det har kommit hem allt i från tovande bollar som luktat surt får till, änglar påskkärringar gjorda med flörtkulor,pärlplattor,pussmunnar, en värmd LP skiva omgjord till skål, allt tänkbart.

 Allt har varit fint och skapat efter mina barns aldeles egna förutsättningar, tålamod och skapar lust. Alltså har vi en hel del sparade prylar här hemma efter dottern, sonen har inte varit lika aktiv skapare.

När det hela då kommer till min mammas skapar lust och vilja att dela ut sina alster så känns inte förtjusningen lika stor måste jag säga. Det blir absolut inte samma effekt i hjärtegropen som när kidsen kommer hem med saker. Jag puttarpå morsan i sin hobby, absolut. Jag uppmuntrar henne och stödjer det hela till hundra. Men sen vill jag inte ha sakerna. Vill inte upprätta någon form av camping för kallmålade tuppar, tomtar, troll eller änns grodor.

-Sabina jag har snart gjort klart ett jätte fint tomtepar, skulle du vilja ha det i julklapp kanske?
-NEJ, för fan morsan jag är hårdrockare och jag önskar mig inte porslinstomtar. Jag tycker tomtar är fula och de är skrämmande. Ge mig kronor till Swedenrock i stället eller varför inte ett presentkort på en tatuering.

-Men så kan du väl inte säga.Tomtar är då inte alls fula. ( och vips hörde inte morsan alls vad jag vill ha för hon är helt fokuserad på tomteparet from hell)
-Jo det kan jag visst säga för jag tycker det. Du gör fina tomtar men jag vill inte ha dom för jag tycker att tomte looken i sig inte är så fin och jag avskyr tomtar. Alla tomtar är kusliga och fula även om du har målat dom.

Sen går det ett tag och jag brukar vanligtvis fylla år i Mars. Detta ligger oftast väldigt nära påsken.

-Sabina nu har jag målat ett jättefint kycklingpar. Skulle du vilja ha det i födelsedagspresent så kan du ställa fram de till påsk?
-NEJJ, jag vill inte ha ett kycklingpar heller. Jag vill inte, vill inte, vill inte.
-Jaha så du tycker kycklingar är fula och skrämmande också?
-Nej det gör jag inte men kallmålade porslinsfigurer tilltalar mig likom inte älskade mamma. Känns det okej för dig ?

Sen går sommaren, då är det oftast väldigt tyst på detta kallmålade keramik snacket i från mammas sida. Nu blir det mer prat om odlade växter och framdrivna blommor som mamma också vet att är fullständigt oitressant för mig. Men mamma måste liksom tala om det och bara för att hon blivit tvingad till stallet för att se på mig som barn så känner jag mig lite skylldig henne en tjänst

-HALLÅÅÅÅ, vrålar morsan med en gäll röst så det skär i trumhinnan.
-Ja men fan vad du skriker jag är ju här.
-Jag trodde att det bröts, du blev så tyst.
-Ja men jag lyssnar på vad du säger men jag vet inte vad jag ska svara. Kan väl fan inget om morötter, petunier och pelargoner, det må du väl veta vid det här laget?
-Ja det är då sås synd att du 'är så ointresserad för det är ju så roligt så du vet inte.
-Öhh..nej det kanske är lite trist och jag tycker att det är skitsynd att du inte alls är intresserad av hästar för det är då så roligt så det vet du inte.
-Jaja, det är ju bra att du lyssnar i alla fall.

Sen kommer hösten och morsan river fram sin kallmålar korg sen drar det igång på nytt. Men just nu startar produktionen så nu är mammas önskan den att jag faktiskt borde sluta envisas och testa detta underbart avkopplande pyssel.

I flera år har jag absolut trott att jag aldrig i livet skulle vidröra en pensel eller fundera på något att måla. men så kom jag på andra tankar. Va fan var det så noga då? Klart som korvspad att jag ska anmäla mig till detta. Ännu gladare blir jag när min dotter också gärna vill haka på. Va, bättre kan det ju inte bli.

-Tjena morsan nu har jag gjort det.
-Jaha  vad då menar du?
-Jo håll i hatten men du kommer inte tro mig.
-Men har du slutat röka?
-Nej det har jag inte, jag har anmält mig till en kallmålningskurs.
-Åååhhh så roligt, äntligen. Du ska få se att det kommer vara det roligaste du har gjort.

Tror nästan att det blev lite av ett halleluja i från morsans sida. Jag är snart 36 år fyllda och det är fortfarande lika roligt att överumpla morsan med lite tilltag och påhitt. Nu mer är det kanske inte alls på samma nivå som för 20 år sedan, på den tiden var det allt annat än halleluja för föräldrarna. Det har stabiliserat sig en aning om man säger så.

Hur det nu än blir så kommer jag fortsätta våga vägra tomtar, singel eller i par det kvittar. Till mig kommer de inte in. Så är det bara och så ska det förbli.

Allt för nu, hej på en stund.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Haaa ja du det är ju roligt med olika intressen. Är ju jätte roligt att du börjat måla akvarell. Det har jag aldrig testat. Kanske det kan bli någon gång. Måste göra ett tillägg i din skrivelse. På hösten kommer också svampkorgen fram och jag mmsar bilder från mina plockade svampar. Jag delar också med mig av dessa till er. Det uppskattas iaf :-) Kram mamma <3

Unknown sa...

Svampar kan man äta. Vad gör man med tomtar liksom :-)

Jag älskar dig mamma precis för den du är och jag tycker att det är fasligt roligt att du fortsätter stå upp för det du tycker är roligt. Jag beundrar ditt tålamod som år efter år fortsätter att berätta, trots att du vet att det inte är någon jämnlike du resonerar med :-) Tur man kan skoja om det och skratta åt det hela. Du ska se att snart kommer du få öppna galler för mina akvarellmålningar, vare sig du vill eller inte ;-) Kärlek och all respekt <3

Anonym sa...

Visst är det så min lilla vän. Våra diskussioner är inte alltid att vi tycker lika. Det är väl så man ska kunna tala. Roligt att vi kan skratta åt våra olika tankar och funderingar intressen mm. Älskar dig min lilla Bina <3

Helena sa...

Det är jättekul att måla kallmålning..Jag har målat sen hösten 09 och gjorde ett uppehåll när Jennifer föddes och 1 år sen gjorde jag ett inhopp innan André föddes men nu har hon som haft kurserna gett sig :(...du kommer inte att ångra dig när du ska börja måla.

Unknown sa...

Tack Helena. Ja det ska bli roligt att testa något nytt :-)

Anonym sa...

An admirable establish of shoes, perhaps not the noteworthy colourful, not are conventionally, neither is vehicles reputation, yet it might have occasion for people to peregrination the magic, Christian Louboutin Shoes
one you can like the happiness shoes indeed don't occasionally, it is possible that desired,although the injured indeed.Asics Shoes Australia
This species of lay of the land you emergency encountered, walked from one end to the other of watching the expose cabinets in countless styles of shoes the thing is overwhelming, oh dearly to hand-pick. The get is quickly is not in point of fact superb, like not affordable, cordial look in view of manner, feel good-looking people who cogitate on old-fashioned ... so that you can unequivocally proud of unaffectedly difficult. Pick to consider, finally opted in support of twosome, erosion a appreciate foot sport, or utterly no behaviour pattern improve their clothes,Christian Louboutin Australia
find out how to execute this time? To leak up'd somewhat nociceptive to have to wear?

Anonym sa...

However, several different constructions have been engineered to overcome obstacles presented depending upon the terrain and activity of choice..
Uttar Pradesh turns around its infamous health scheme With Zwolf headquarters surrounded by Demoniacs and Xargin now making his way inside after rescuing Beatrice from Joseph, it's turned into a sort of race for various people with different agendas. And like much of the series, the agendas aren't all that clear nor do they make too much sense.. [url=http://www.airjordansonofmars.com/]airjordansonofmars.com/[/url] The ship blackedout after the grounding. Wasthiscause or effect? The Costa Concordiais a dieselelectric powered ship which means that a loss of theelectricalsystem also means a loss ofenginesand steering. This could have caused the ship to go off course and hit the rocks. Earlier this year, Cunard Queen Mary 2,alsoa diesel electric ship, suffered a blackout due to a failure in the capacitors in theharmonic filters. Thus far, however, we have heard no such reports from theCosta Concordia. The blackout could have been the result of the grounding rather than contributing to it. Pending a further investigation, no one knows. [url=http://www.airjordansonofmars.com/]air jordan son of mars[/url] How To Make Straw Sombreros
E commerce gave passage to the development of various industries including florist industry in India. Apr 26th 2013 With Crickets Bats. Aimpoint Red Dot Sights are designed for quick targeting in any light and weather condition. [url=http://www.airjordansaustralia.net/]cheap air jordan[/url] While men may not have as large a selection as women there are many merchants that specialize in shoes for men with narrow or wide feet in dress shoes, casual shoes as well as athletic footwear. You will also be pleasantly surprised to find that the prices aren''t as high as you would think for such specialty items.
This jacket is new. It's linen, nice and light for spring.

Anonym sa...

Sometimes seasons reasons some shoes could very well be[url=http://niketrainersuksale.webeden.co.uk]http://niketrainersuksale.webeden.co.uk[/url]
temporarily do not possess the capacity to[url=http://tomscanadaoutlet.snappages.com]Toms Canada[/url]
wear such shoes discovered[url=http://addnikecanadastore.snappages.com]http://addnikecanadastore.snappages.com[/url]
properly place them within your[url=http://louboutintrainersuk.blog.co.uk]Christian Louboutin Outlet[/url]
right spot in to avoid unnecessary damage of shoes[url=http://salelouisvuittonuk.webeden.co.uk]Louis Vuitton Bags[/url]

However if the insole is unquestionably bad, may well need to use a gentle brush and water gently scrub. Got to be noted that, avoid chemical cleaning agents cleaning, or these people might force the insole surface of cloth off.[url=http://shoppradabagsuk.webeden.co.uk]Prada Handbags[/url]