Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

måndag 19 december 2011

Jag skulle vilja vara ett jehovas vittne.

För första gången i mitt liv så känner jag att Jehovas vittnensekten tilltalar mig. Men enbart med ett enda litet futtigt framgment i hela sin framtoning. Det handlar om deras avståndstagande inför att fira jul och andra högtider som vi anndra håller på med.

Julen är hycklarnas tid, det dåliga samvetet skall tvättas rent och man ska vara så förbannat glad och måna om hela släkten. Varför kan man inte det året runt? Varför ska man gå på knäna ekonomiskt och emotionellt i slutet av December varje år?

Jag har människor i min närhet som vånads och mår så otroligt dåligt över den här frampressade glädjepåtvingande kännslan, människor som saknar och längtar efter det man aldrig får, delar av familjen som ständigt är frivilligt frånvarande av någon outgrunderlig annledning. Delar av en nära familj som har försvunnit bort. Jag ser människor som skiter blankt i dyra julklappar, de betyder inget, de saknar närheten och den äkta omtanken av sin familj. God jul menat i från hjärtat inte bara för sakens skull.

Jag ser ensamma människor som känner sig utanför hela samhället, de som får stå ute i den kalla vintern och titta på och aldrig bli insläppta. De som känner sig ännu mera ensamma under julen där familjen, om man nu har någon, tvingas till samankomster och glöggfester.

Jag vet barn som våndas inför denna högtid där det blir så otroligt påtagligt vad man saknar så att det är så svårt att se det man har. Ja så julen är allt annat än trevlig för många. Hycklarna pyntar sina hem och säger att julstämmningen är viktig för barnen.Men vem är det som lär barnen att det viktiga är att man har ett julefint hem annars räknas inte julefriden in?

Så klart kan julen också vara en trevlig högtid för många, men jag tror att en hel del av oss ser den som otroligt tvingande på många olika plan också. Det är väl inte en människa som håller på att frätasönder sig i stress under påskhelgen? Jag har då aldrig hört talas om det. Under julen ska alla hinna klart säger dom, med vad då? Vad är det som ska vara så jävla klart?

Varör är det så svårt att avväpna sig i från yttre faktorer som talar om för oss vad och hur vi ska fira jul? Kan man inte få göra det med en pizza om man vill utan att man för det skulle anses som underlig? Nej så kan man inte göra, klar man ska ha julmat på bordet till vilket pris som hellst, oavsett om man tycker om sylta eller ej så kommer ju mormors kusin på jullunch och hon tycker nog att sylta är gott, jag vet inte riktigt för jag känner henne inte men vi är ju släkt och nu ta mig fan ska det vara trivsel under tvång här.

Jag har inget av det som anses vara det man ska göra klart. Och jag ger mig tusan på att julafton med Calle Moreus ändå kommer. Jag är helt säker på att julafton den 24/12-11 dyker upp som ett brev på posten även om jag inte städar ihjäl mig tills dess. Jag har heller inte sänt ett enda julkort i år igen, detta för att jag tycker att de jag vill hällsa till kan jag ta den moderna vägen och göra via datorn.

Föresten så vill jag nog inte vara ett jehovas vittne. Fy så trist att aldrig någonsin ta sig en pilsner och rocka på festival. Håller mig nog till mitt julställningstagande ändå utan vinnen.

God jul mina vänner. Lev väl så tar vi en repa ännu en gång på det nya året.

1 kommentar:

Anonym sa...

man kan bli fastklämd i dörren och bli sittande där..........;-)))))))