Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

lördag 6 april 2013

Mamma och kulturchocken

Min kära mor är en älskvärd fin människa med hjärta större än störst. Snäll och vänlig vakar hon över oss med en varsam hand.

Men hon är också en av de utvalda på Tellus som av olika möjliga och omöjliga anledningar drabbas av saker som liksom leder till komik och skratt. Saker liksom bara händer runt henne utan att hon menar det.

Som den där gången då hon tappade hamburgaren på Mc Donalds och den liksom gled ner för fönsterrutan. Eller den gången hon kilade fast handen i dörrhandtaget och verkligen satt fast. Att vara hennes barn har väl inte varit fullt så bekvänt alla gånger eftersom hon är utvald att axla rollen som den här typen av person. En viktig hundutställning där mor var aningen sen och jag såg på långt håll att hon med blicken sökte oss i vårat tält. Rätt som det var fick hon syn på oss och stegade i väg fort, raskt och målmedvetet. Jag såg också mamma.......många flera också. Jag såg hela tiden att hon var så fokuserad på att komma fram till oss så hon inte riktigt noterade att en domare i ringen hon var på väg att kliva in i faktiskt var mitt i en bedömning.

I från mitt håll försökte jag vifta och stoppa mamma, vilket hon uppfattade som glada vinkningar i från sitt håll  och så snällt vinkade tillbaka. Jo då så att, morsan stegar igenom ringen som ett lokomotiv och hamnar mitt i en bedömning av en hund.

-Du står still eller går här i från, väste den störda domaren och först då kom mamma på att hon just då var på rätt ställe men absolut fel plats.

Hjälp vad vi skrattade åt det hela. Även mamma så klart. Hon är så van den här typen av händelser så hon har efter hela sin livstid valt att ta det med ro och bjuda på det. Bra inställning tycker jag.

Sen har vi det här med kulturchocken. Man skulle kunna tro att chocken handlar om den överdos av show efter den här helgen. Mammas sambo fick födelsedags present på R.E.A och en buskis som heter Campa i klaveret. Tack och lov gick R.E.A av stapeln i går och buskisen i dag, och som tur var fick mamma också följa med på kulturevenemangen :-)
Nej det jag tänker på är en av min mammas absolut roligaste fadäser jag hört talas om. Detta inträffade under en krogshow med REA i Göteborg.

Morsan bestämmer sig för att uppsöka damrummet, vilket i sig inte är det minsta konstigt alls. Väl instängd i ett litet toalettbås med rumpetten på sin plats så är det väl ingen människa som anar att saker och ting kan hända. Märk väl att vi nu talar om min mamma. Dags att torka sig där man ska så måste en dam allt som oftast luta sig lite åt sidan för att det ska fungera. Fortfarande är morsan med på banan och inget hände. Vips slår blixten till och det blir en jävla action i det där lilla toalettbåset.

Bakelitsittsen på toan ger vika, den sitter helt enkelt löst. Vilket resulterar i att morsan liksom faller med den. Hör och hör och häpna morsan  ramlar ut i från toalettbåset och liksom spränger upp hela jävla dörren!!!
Dörrlisten blir helt småflis och morsan ligger där som en avsupen A-lagare på golvet.Eftersom hon inte var klar på toan så har hon ju så klart inte byxorna uppdragna heller :-D

Snabbt som ögat reder hon i situationen och skyndar sig ut där i från. En stund senare besöker hennes vän toan och hör då några andra damer förfasa sig över vad som hänt. Dörrlister som hänger och toalettsittsen på golvet. Hade jag varit med tror jag faktiskt INTE jag hade sagt spontant, jo det var min mamma som just trillade ut där i från.

Oavsett så älskar jag mamma och med henne har man sällan tråkigt :-) Kul att ni fick en bra helg med massor av skratt. Håll dig i skinnet nu morsan så kanske jag kan visa dig stan här när du kommer på besök :-)

Man undrar ju om du knep i kväll eller vågade du besöka damrummet?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haaa ja gjort bort mig har jag gjort många ggr.. Detta är nog ett av der värre Tackar min gud att de andra som var där var instängda på toorna. Ingen vid tvättställen. Så fort har jag nog aldrig fått upp byxorna. Det som var lika pinsamt var den stackars dvärgen i Dannmark. Ska vi nog prata tyst om. Ja så det kan bli.
Din morsano

Anonym sa...

Hej. Den om dvärgen vill ja höra. /Linda

Anonym sa...

Det är ju allt detta, allt uttömmande skratt och all spänning i väntan på vad som komma skall som gör att jag blir så trött när vi umgås. :-P
/Sara