Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

söndag 13 januari 2013

Varför inte lite artighet och god ton Malung-Sälen kommun?


<----------- har ni råd att vara snorkiga?



För många månader sedan sökte jag jobb i kommunen. Hade väl ingen större tro på alls att jag skulle få napp. Är väl  inte så jätte poppis i vissa kretsar. Käftar man och är en orädd kritiker så ska man också tjuvnypas i sidan, så går spelet till och givetvis vet jag om det. Det var en av orsakerna till att jag sökte jobbet. Tänkte att kanske finns det någon som skulle våga ge mig chansen. Vet att jobbet som så hade jag klarat bra. Viss unik erfarenhet eftersöktes som jag hade vilket jag vet att få har i kommunen.

Nu kommer detta inte att handla om att jag är pittsur för att jag inte fick jobbet. Nej det kommer att handla om så urdåligt det är av en kommun att inte sända ut ett tack för visat intresse till alla oss som INTE fick jobb.

Jag anser att Malung-Sälen kommun inte är i det läget att man riktigt har råd att bete sig så här mot människor som faktiskt visar intresse för att arbeta i kommunen. Framförallt hör det till god ton att faktiskt visa lite av tacksamhet för att man som arbetsökande person hade kunnat tänka sig att jobba för kommunen, vilket jag egentligen inte hade en tanke på att göra även om jag fått jobbet.

Jag vet att människor med inflytande i kommunen läser här så helt gratis kommer jag nu lämna ett litet reklamtips för er att ta med till rädda den sjunkande kommunen aktionen.

Att snickra ihop ett bra mail och sämtidigt lämna lite länkar till ledigabostäder och annan viktig kommuninfo i mailet. Givetvis ska mailet se inbjudande ut och inte som ett traditionellt kopia kopiatorsnitt ala -81. Även länkar till andra jobb i kommunen kan ju skickas med.

Råkar det nu vara någon som bor i kommunen så behöver den ju inte klicka på länkbanken som medföljer det fina mailet. Enkelt tycker jag men kanske för svårt för de som bestämmer om det hela, vad vet jag?

Att som arbetsökande lägga ner all den tid, kraft och ork som det kräver för att sända ut alla ansökningar, hålla CV uppdaterade och formulera sig utifrån vilket jobb man söker är ett stort jobb. Då är en motprestation som ett litet tack inte så mycket begärt. Kanske var det så att någon av alla de sökande som inte fick jobbet, för jag vet att det var många hade kunnat tänka sig ett liv i kommunen.

Om de nu var så att de inte fanns någon lämplig i bland alla de som inte fick jobbet så kanske den kompetensen behövs och är den rätta nästa gång Malung-Sälen kommun annonserar om ett jobb. Det kan ju vara så att kommunen inte direkt visar ett så gott intryck genom att bete sig så här att någon av de sökande som hade siktet på Malung-Sälen kommun skiter i det efter detta snorkiga mottagande.

Malung-Sälen har INTE råda att missa en enda människa som kan tänka sig att flytta in och jobba i kommunen.

Själv hoppas jag att det aldrig blir så illa så att jag någon gång igen måste söka ett jobb och ha denna arbetsgivaren. Jag vet att jag är värd bättre och vilket tur att jag fritt kan välja.








Inga kommentarer: