Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

måndag 10 december 2012

Seder och bruk sönderknullat av kuk!

Vem är du som tar dig rätten att döma andra människor?
Där satt den barnsligaste tramsigaste jävla rubriken jag någonsin har skrivit. Men uppenbarligen så är det nivån vi ska hålla oss på.

Gårdagens pepparkaks debatt sätter väl någonstans nivån på vart vi står i sandlådan. Att se socialamedier överhopas av rädda julskinkan före muslimerna tar den i varje hörn fick mig ur balans.

Varför är det så svårt att tänka större? Är det verkligen någon som på fullt allvar tror att staten ska upprätta en polispatrull som åker runt och granskar seder och bruk? Klart som fan att seder, bruk och traditoner hålls vid liv så länge människorna utövar detta och vill utöva det. Jag har mycket svårt att tro att julskinkan kommer åläggas med böter om du vill äta den på julbordet. Pepparkake debatten kan vi nu mer lägga åt sidan, enligt skolan var det ett misstag, väljer du att fortfarande tro att detta har med invandrare att göra och en efterhandskonstruktion av skolan så är det upp till dig. Men tänk då noga efter vad och vilken väg det är du väljer.

Den finaste av alla julklappar jag skulle kunna få är om alla dessa rädda svenskatraditioner vi hatar muslimer människor faktiskt skulle engagera sig i samhällskunskap och politik på riktigt och framförallt lära sig kritiskt granska det media öser över oss.

Samtidigt så förstår jag att det handlar om mer än bara ett intresse för samhället. Det handlar om egna världeringar, människosyn, egna erfarenheter och mycket mer djupt rotade saker att hantera hos sig själv.

Har många och långa timmar funderat på vad det är som gör mig till den jag är med min åsikt i den här frågan. En grund till det hela är att jag alltid har varit utanför det normativa. Jag har växt upp i en familj som ansågs annorlunda, jag revolterade och gjorde mig själv annorlunda, jag fick barn tidigt, ständigt har jag varit utanför normen på många fler vis.

Det är vad som gör mig så förbannad när generaliseringar och grupperingar skapas och bakas ihop och vips så är det mängder av människor som tror sig veta och förstå. Jag blir uppriktigt förbannad när man talar om invandrare och dom. Finns det någon som hört en enda människa i från ett annat land som någonsin har klagat över vårat luciatåg, pepparkakor och julskinka?

Om man gå genom livet och verkligen skylla all bedrövelse och tycka illa om människor och tror att det är det bästa så kan jag inte göra så mycket åt saken. Jag tänker i alla fall inte gå den vägen, tänker heller inte lära mina barn att tycka illa om och förakta. Inte heller gruppera och generalisera.

Om man nu har en ambition om att rädda julskinkan så kanske det är dags att vakna. För det vi måste rädda oss själva i från är just att sluta vara rädda. Om inte de som verkligen snattar våra traditioner i från oss ska få fäste ordentligt. Då handlar det om nationalister som har en snedvriden syn och ska mainifestera den 30 November och skrika bevara sverige svenskt. Hur många vet att det är samma datum som riksdagen öppnar? Bara som en liten jämförelse i hur insatta vi är. Att sitta lugnt i båten och se på när de odemokratiska sjåsar upp stämningen och sprider skrämsel propaganda om falska faror, det är där vi behöver resa oss upp och göra rösterna hörda.

Det vi verkligen ska akta oss för och vara rädda för är just de som säger sig ska rädda oss i från muslimerna. Om man har en liten känning i historian så var det samma strategi som Hitler förde då han såg till att ta sig fram till diktatorpodiet. Livsfarligt att glömma historian, lär av den och gör inte om samma misstag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man blir verkligen rädd när folk inte begriper bättre.

Anonym sa...

Vackert & seriöst, ambitiöst, men tyvärr !!! Saknar humor, samt underskattar andras IQ.