Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

lördag 17 november 2012

Glädjande, jag har gjort mig ett namn i Malung-Sälen Kommun.

För att vara så förankrad som möjligt är så läser jag Dalarnas tidningar så ofta jag kan. Vilket är minst en gång om dagen.
I dag till förmiddagskaffet så surfade jag in på sidan och ser  artikeln  Ny turistbyrå dröjer.

Det kliar i mina fingrar och jag känner mig manad om att lämna en kommentar där om att jag inte är speciellt förvånad över det. Jag anser att de ledande i Malung-Sälen Kommun inte har förstånd eller förmåga nog att faktiskt se vilken otroligt potential till utveckling som finns inom just turism i Malung. Därför anser jag att en snygg turistbyrå är en god representation för just välviljan att välkommna turister. Tittar man på byggnande som den ser ut i dag så känns det väl inte dirket okej och tilltalade. Jag anser ockå att läget inte är optimalt placerat som det ligger i dag utan tror att det skulle fungera bättre vid Jannesgården. Det optimala hade så klart varit att ha den placerad vid RV 71, men så långt sträcker jag mig inte i det enkla kortfattande kommentaren jag lämnar.

Sen händer något som gör mig hjärtans glad. Jag möter en motdebatör. Tyvärr har jag ingen aning vem det är då det bara skrivs under med PH. Men den här personen tycks känna igen mitt namn och vet även att jag har varit en av representanterna för Malung-Sälen partiet.

Att jag inte längre företräder Malung-Sälen Partiet är naturligt av den enkla anledningen att jag faktiskt inte får det eller kan det enligt reglerna för jag är inte bosatt i kommunen. Motdebattören PH anser att jag tycks vara bitter och att jag med min negativism inte gör läget bättre för Malung-Sälen Kommun med mina kommentarer. PH säger att under min tid i Malung-Sälen partiet så hördes jag inte.

Öhhhhh nähä?!? Menar PH att jag har en så enormt stor påverkan i kommunen att jag faktiskt kan påverka det hela i den graden så måste jag ju säga att jag är mer kändis än jag någonsin trodde. Nu är det ju så att läser man hela artikeln så talar redan politikerna i Malung-Sälen Kommun i termer av ..."I tider då det är neråt, och inte ser så ljust ut för Malung eller för den kommunala ekonomin...".

Så jag tror faktiskt att det som PH anser som min negativism faktiskt inte grundar sig i kommunens dåliga ekonomiska läge. Det har de styrande politikerna ordnat alldeles bra själv. Jag anser att de styrande politikerna inte har klarat av att förutse saker och inse hur man utvecklar kommunen för att växa och finnas kvar. Om man då är kritisk till detta och har en annan uppfattning så får PH kalla det negativism och bitterhet hur mycket som hellst.

Har man gjort en djuplodande stilstudie i hur Malung-Sälen Kommun fungerar på riktigt då är det svårt att se detta med flaggan i topp och ett jublande glatt humör. Och som jag skriver i mitt svar till PH så sticker jag inte under stolen med att jag är mycket ( hade jag inte försökt vara så politiskt korrekt nu hade jag nog brukat mig av ordet jävligt) besviken, luttrad och framförallt utmattad på folkvalda som inte vågar ta beslut på ett ledarskapsmässigt vettigt vis. Det handlar inte om beslut som faller mig i smaken. Det handlar om styrka i ledarskapet och inbringa hoppfullhet och livsglädje för de som fortfarande bor kvar. Det handlar om att leda och stå upp för beslut. Inget vacklande kortsiktigt tänkande som inte räcker längre än näsan. Ett prakt exempel på detta är så klart att hängbron i byn skulle och borde ha underhållits för att INTE behöva stängas av så som det är i dagsläget. En liten del i det jag anser är konsekvenser av kortsiktighet och det som ger en känsla och bild av att kommunen faller sönder.

Det är något barnsligt över hela den komunala ledningen, det är svagt och allt som oftast förbluffas jag över att byborna verkligen tycks nöja sig med detta och inte protester i högan sky. Att de finner sig i detta och inte går man ur huse är förvånansvärt. Varför blir det inga reaktioner när det uppvisas i media om det ekonomiska läget?

 Ja det var allt för nu och tusen tack PH för att du hjälpte mig att förstå vilken otroligt stor del jag har i Malung-Sälen Kommun, trots att jag nu mer bor många mil där i från. Nästa gång du ser mig på byn så vågar du faktiskt presentera dig för mig och röja din anonymitet. Lovar att jag ska skriva en autograft :-D

3 kommentarer:

Hanne sa...

Lysande!

Anonym sa...

Ja det var ju mer än jag visste att min kära dotter var så känd. Som mor får jag väl sträcka på mig och känna mig stolt att jag nått denna nivå i min fostran.

Anonym sa...

Haha! När jag va "hem" förra veckan var jag in på Turistbyrån för att hämta biljetter och jag blev förvånad över hur kalt det var där inne. Kändes som om de flyttat in samma dag och att de inte hunnit komma i ordning än. Tycker också att den ligger avigt till och ibte bästa stället för en bilburen turist att hitta eller parkera en bil vid. /Ami