Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

måndag 18 juni 2012

The wolfpack.






Förvånansvärt lite vargsnack på facebook just nu. Vet inte varför faktiskt, det är ju lite underligt att det är så då en skjuten varg leder in mänskligeheten till sandlådenivå. Nu handlar det om en avliden djurvårdare dödad av en vargflock på Kolmårdens djurpark, då är det väldigt tyst.

Därmed kommer jag med bidraget till den egentligen förbannat trista debatten, men har man bloggtorka så har man. Klart vargstamen ska hållas i shack och skjutas av så att kvoten hålls minimal, jag är inte för utrotning men en sträng kontroll av detta rovdjur.

Sen kan man ju fundera på hur normalt det är att ha en flockvargar i ett hängn på en djurpark oavsett den aspekten så säger nu expertisen att flocken inte alls reagerade underligt eller onormalt. Nej just det, det är väl inte alls onormalt att ett revirhävdande rovdjur i flock är just revirhävdande på något vis. Jag hade aldrig en tanke på att det skulle vara förståndshandikappade djur på Kolmården som tog den unga djurvårdaren av daga. Absolut ett sorgligt kapitel och ledsamt för de anhöriga som mist en närstående, många miste också en kollega och säkert en hel del vänner som just i dag sörjer. Men den biten lämnar jag just nu för det är vargens beteende i sig och händellseförloppet med dödlig utgång jag lägger fokus på. Är heller inte alls av den åsikten att hon får skylla sig själv, trots att jag tycker att det ska vara en sträng reglering av varg.

Vargflocken på Kolmården regaerade helt efter ett normalt vargebeteende, vargen är ingen ondvarelse med onda avsikter, den råkade vara född att bete sig efter vissa normer i en flock, precis som den nu också gjort. Ett dompterat djur är hunden, hästen och det vi kallar tamdjur. Alltså har de en genetiskt nedärvd del i sig som innebär att den beter sig på ett visst sätt i mänsklig närvaro. I från början närmade sig vargen människan och aveln påbörjades där de lugnaste fogligaste djuren bevarades och så småningom har vi idag våra sällskapshundar. I generationer efter generationer har hunden avlats och i dag är den ett dompterat djur.

Sen har du nästa del i det hela och det heter tämjda djur. På Kolmården har du en flock vargar som lärt sig att djurskötare och människor inte är hot, de har blivit tama och tämjda, men är inte dopterade genetiskt. Plötsligt blixtrar det till och flocken reagerar och den väldigt ytliga tameheten försvinner eftersom den genetiskt inte är dompterad och uppvisar helt plötsligt ett beteendeende som ingen räknade med.

Även en dopterad hund kan i bland uppvisa ett oönskat beteende men aveln är ändå så att man i viss mån kan redan i förväg beskriva olika rasers egenskaper och sätt. Vargen bär inte den genetiken med sig alls. Vargen föryngrar sig och stamen ökar ute i det vilda, där har vi inga hängn. Men om en människa plötsligt sätter sin fot i ett vargrevir tvivlar jag inte en sekund på att det kan vara ganska klippt för den på bara några sekunder också. Ja men det har ju inte hänt på hur många år som hällst säger människor då. Nej det har det inte och en orsak kan ju faktiskt vara att vi inte haft varg i skogen heller? Våra förfäder utrotade den för att det gick inte att leva ett normalt liv sida vid sida av ett revirhävdande flockdjur, så enkelt var det med den saken.

Många kör också gärna med att vi inte ska pilla i naturens egna gång, den ska klara sig själv och man blir gärna idiotförklarad som motståndare till det hela, påhoppad och ansedd som en ond person med noll kännsla i hjärta och själ. Det är ju så att vi helatiden pillar i naturlagarna dagligen, vi lägger förtidigt födda barn i kuvöser så att de överlever, det är väl ett brott mot naturlagen för utan männsklig påverkan hade barnet inte överlevt. Vi käkar mediciner, byter organ vi åker flygplan världen över. Vi befruktar mänskliga ägg och spermier utanför kroppen och planterar in de igen, brott mot naturlagen. Det går att räkna upp tusentals "onaturliga" saker i det det moderna samhället många inte änns tänker på att vi gör ideligen.

Det går också skitbra att tycka att vargen ska leva fritt ute i naturen när man sitter i betongen på våning 24 och aldrig har haft barr i stövlarna för så nära skogen har man aldrig varit. Att skjuta av varg är ett kännsligt kapitel för att jag tror många relaterar vargens utseende till våra tama hundar. Men man måste begripa olikheterna, varg är varg och hund är hund samma sak men förbannat olika.
Många har också en föreställning av att vargen inte skulle gå till anfall mot en människa, det säger de lärde att det har ju aldrig hänt. Då undrar jag vad i detta rovdjur skulle stoppa den saken om jag knallade in i ett revir? På Kolmården hjälpte det ju föga, vargen har sett människor och levt nära människor och lärt sig att de inbringar mat till flocken, inget hot utan bara bra saker, ändå händer detta och flocken har inte reagerat onormalt. Alltså ser den ingen skillnad alls på den som träder över gränsen in i reviret. man måste också förstå olikheten mellan revirhävnande och jaktinstinkten. Att den slukar ett får eller älg lite då och då för att mätta sin mage är heller inte det samma som att försvara sitt revir.

Troligen kommer det hävdas att vargarna blivit galna av att stängas in i ett hängn, att det var just därför de attakerade djurvårdaren. Om detta kommer de lärde tvista, för mig är det bara en tydlig sak som har visat sig. Att vargen är en varelse man ska ha stor respekt för och förstå att faktiskt är ett rovdjur med otroligt stor kraft och som människa har du inte en chans.Att vi ska ha en reglerad vargsamt är också helt uppenbart och tydligt. Att pilla i naturens egen gång för att man vill minimera den känns sannerligen som ett långskott för mig. Det var länge sedan människan påbörjade den saken och vi lever nu i samhällen, precis som förr där det inte ges utrymme för en fri vargsamtam.

Inte att förglömma är att det finns många fler vargar i fårakläder än man kan ana runt om oss. Men det blir en annan fråga det.

Slut för nu.








1 kommentar:

Anonym sa...

BraJätte bra skrivet. håller helt med dig. Kram