Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

fredag 6 januari 2012

300 000 alkoholister men bara en Sverker.

Jag har alltid gillat Sverker sen första gången jag såg denna gynnare på TV. På den tiden handlade det om konsumentkunskap, Sverker har lärt mig massor om att vara kund. även om jag på den tiden inte hade åldern inne vare sig för att köpa dammsugare eller byta fönster så kikade jag alltid på Plus.

Nu har Sverker slagit sig in på en ny bana, kanske lite mera politiskt inriktad samhällsdebatt. Kikade på det första avsnittet av Sverkers stora strid och jag tyckte bra om programmet, men det känns för jävligt att se skiten. Programmet handlar om Svenskars alkoholvanor och våran dalaprofil Kenneth Johansson( C) gästar programmet i egenskap av politiker sittande i socialutskottet.

Jag ser programmet och vill bara SKRIKA rakt ut i ren frustration. Det som upptar den största delen av programmet är alkoholförsäljning på idrotsarenor eller inte. Den mycket gode Kenneth tycker självklart inte att sport och alkohol hör i hop. Det tycker inte jag heller så det är bra med den saken. Men om man nu har en arena med alkoholförsäljning som inbringar pengar så är det väl inte ett förbannade dugg underligt att arenorna säljer alkohol?!? Vem vill inte tjäna pengar liksom. Och nämn ett stort evenamang där det inte finns öltält?  Jag vet inget, och jag tycker heller inte att det bästa sättet att angripa svenskarnas supande handlar om överförmynderi där politiker ska börja småpilla i skitsaker som ser fruktansvärt tjusigt ut på ett papper.

Gällande idrottsevenemang med alkoholförsäljning så hävdar vissa, där av Kenneth Johansson att detta inte borde förekomma eftersom det ger en mindra bra bild kring alkoholen för ungdomarna.Nu är det väl förhoppningsvis så att spelarna på planen inte glider förbi baren och tar sig en pilsner mellan perioderna, så jag undrar vart och vilka förebilderna är? Antar att det handlar om förebilder i publiken han talar om. Om det nu skulle vara så att hockey killen Pelle har sin stora idol Kalle i publiken som dricker öl så känns det för mig inte som att just detta är avgörande för Pelle och hans alkoholvanor i framtiden.

Är det så ungdomar får taskiga alkoholvanor så måste jag då själv absolut genast sluta ta mina barn på restaurang, det är en miljö där det finns alkohol och det kan dyka upp en berusad person, det vet man aldrig. Vart ska jag stuva undan ungarna vecka 29 när man bor i Malung, då dräller ju samhället av ölande folk samt öltält, då handlar det om en hel vecka i streck. Ska jag då förbjuda mina barn att pasera centralorten, eller ska jag sätta på dom ögonbindel när vi åker och handlar på Hemköp?

Under Sverkers hela program sägs icke ett enda ord av det jag fullständigt har som övertygelse och tro, nämlligen att ungdomars alkoholvanor och deras relation till detta grundar sig i något långt tidigare än det som händer när de är stora nog att gå på en hockey match, nämligen föräldrarnas sätt att hantera alkohol samt socialtjänstens roll och arbete för ungar balanserande på en skör tråd. Hallåååå!!! Varför nämnder ingen detta och varför fanns det ingen representant i från Soc i programmet?

Systembolaget har två roller i samhället, dels att sälja alkohol, samt att jobba för/mot alkoholproblematiken som uppstår hos vissa människor. Jag ser att de tar ansvar för vilken roll de just är i vårat samhälle. VD för Systembolaget säger också att man alltid kan bli bättre och den ambitionen hoppas jag verkligen att han står för och menar till 100%

Det snackas om generna, det vi alla ärver på gott och ont. Har man gener med missbrukar betoning ja då sitter man i en bra mycket sämre båt ute i hevet, så är det och det är ett faktum vare sig vi vill eller inte. Men vem av oss som blir alkohlister eller inte det har vi ingen aning om, först när det är försent så står det faktum klart, shit jag är alkoholist, det var ju inte så bra då kanske. Första supen sen kan det vara avgjort på vilken sida av alkoholen man står, så kvickt är det avgjort.

Det diskuteras heller inte ett ord om hur småungarna kan få vuxet folk att knalla in på Systembolaget och få alkohol utköpt utan några större svårigheter. Den biten borde det vara stränga straff på, det borde svida ordentligt för den som knallar in och köper ut åt en underårig på bolaget, detta gör mig mer än heligt förbannad att alls förekommer. Och jag är tämligen säker på att det inte alls är svårt att fixa detta någonstans i Sverige. Den som köper ut åt en underårig och jag ser det ska nog ha ganska tort på sina egna fötter för det kommer göra mig fullständigt vansinnig. Jag skulle inte vilja byta kläder med den stackars saten.

Om det fanns en gnutta vett så borde människorna som köper ut känna ett gnagande samvete när de funderar efter en liten sekund och kanske tänker att det kan ju faktiskt vara jag som eldar på den här ungens missbruk genom att köpa ut. Har jag samvete till detta, kommer jag att kunna se den här ungdomen i ögonen igen, kommer jag kunna se de annhöriga i ögonen och stå för det jag har gjort, jo det var jag som köpte ut åt ditt barn?

I Sverkers programm så berättar en kille om sitt liv som alkohlist och missbrukare. Han började supa som 10 åring och kolapsade när han var 21 år. Han levde i en missbrukar familj och han och hans syster började supa tillsamans? När jag hör detta så funderar jag på vad vi har en socialtjänst till för? Var fan håller de hus? Grabben berättar att under en lugn Måndag kväll så drack han ca 12 starköl, det var en lugn kväll och han var kanske 12-13 år !?! Det är förskräckligt, fruktansvärt och bara aldeles jätte sorgligt. Vart befann sig vuxen världen, vart var skolan, vart var alla och hur kan detta ske?

21 år och söndersupen inskriven på psyket, kan vi inte bättre i Sverige? Jag vet att det fortfarande 2012 förekommer en skev bild av vad som är en alkohlist. Ingen ser en människa framför sig i 16 års åldern, det bilden som oftast kommer upp i skallen på folk är en man i 50 års åldern. Så det är nog dags nu att börja förstå och inse vilken och vilka som kan drabbas av den här sjukdomen, det är dags att informera människor om att det faktiskt kan drabba alla oavsett ålder eller kön. Det är den bistra sanningen.

Ska alkoholvanorna och riskdrickandet vända till det bättre i vårat samhälle så är det nog på tiden att folk utbilldas i det hela och framförallt att föräldrar vågar ta ställning och inte blunda för vad ungarna håller på med. Och framförallt att vuxna köper ut åt underåriga, och den som köper ut ska åka på röven ordentligt, speciellt om de är så fega och vill vara så mycket kompis så de också försörjer anndras barn med alkohol, då har man skitit en gång för mycket i det blå skåpet.


Vill man se Sverkers stora strid så kan man klicka på länken här nedan http://svtplay.se/v/2668543/sverkers_stora_strid/del_1_av_3


Allt för nu.

Inga kommentarer: