Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

tisdag 11 mars 2014

Djävulens advokat

advokat Geir Lippestad.
Jag vill rekommendera advokat Geir Lippestads bok Det vi kan stå för.

Boken ger en utförlig beskrivning om hans långa tid under enorm press som Anders Bering Breiviks huvudförsvarare.

Den här boken ger en begriplig bild och förståelse för varför även en grotesk terrorist som Anders Bering Breivik ska omfattas av de juridiska skylldigheter ett samhälle har mot en klient.

Boken handlar om Lippestads syn på demokrati, människovärde och rättsväsende. Just de delarna och synen på ett samhälle beskriver han  på ett lättbegripligt sätt i det här svåra ämnet. Jag tror att många av läsarna kan ta till sig det och närmare förstå hela processen på ett bra sätt.

Som daglig användare på Facebook ser man ofta det jag kallar FB-poliser. Ett uttryck för hur människor via en bild eller kanske en åsikt gärna dömer andra utan någon egentlig insikt i det som hänt. Jag vill skapa förståelse för att den juridiska processen är ett gediget arbete som vi i en demokrati har bestämt oss för att ha. Det är så att i demokratisk ordning så ska alla ha chansen att föra sin talan, även en personlighet som Anders Bering Breivik.

Det är när den typen av mänskliga avarter dyker upp som våra etiska och moraliska tankar sätts på prov. Ofta kan man läsa om människors uttryck  som "den jäveln har försakat sin rätt att leva, dödsstraff bör införas!"

Personligen delar jag inte den typen av åsikt om straff. Jag tycker att det är en mycket kluven handling i ett demokratiskt rättssamhälle. Varför ska en fruktansvärd obegriplig handling bemötas med en juridisk laglig obegriplig handling? Vi närmar oss ett filosofiskt plan om vem som har rätt att bestämma över liv och död. Och är det någonsin rätt att döda någon oavsett om det handlar om ett brott eller utfärdat av staten?

Någon anser att den som har tagit en annan människas liv inte längre själv har rätten att leva, där med anses det då helt rättfärdigat med dödsstraff som då staten genomför. Men tänk om den som står inför ett dödsstraff faktiskt inte är den skyldige?

Många tror att dödsstraff är något som verkar som skrämselpropaganda och där med också får människor att inte begå brott som skulle kunna leda till den konsekvensen, vilket inte alls stämmer.
I den här artikeln kan man läsa vad Amnesty säger om saken. Samtidigt är det otroligt skrämmande siffror. Det är just de siffrorna som gör att jag rekommenderar Geir Lippestads bok Det kan vi stå för.

Jag tror att flera med hjälp av Lippestads beskrivning av sitt jobb kommer få en större förståelse för demokratin och mänskliga rättigheter, detta trots den ofattbara handlingen som faktiskt är föregående till att den här boken kom till.

Läs den!



Inga kommentarer: