Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

lördag 8 december 2012

Bäst betalt.

I dag skriver DT.se om hur mycket olika chefer får i lön. I vilket syfte skriver man om detta?. Antar att nyfikna slänger sig över tidningen och läsarsiffrorna ökar. Detta tycks intressera människor av någon anledning.

Det intresserar mig också men inte i den meningen att jag känner mig felfördelad eller orättvist behandlad för att kommunchefen tycks tjäna ungefär dubbelt mer än mig om jag jobbade heltid. Nu vill jag leva och vara en fri människa så jag tycker att jag inte vill jobba bort mitt liv, därför väljer jag att jobba 50% en jävla stor lyx som jag antar att kommunchefen inte har möjligheten att välja om han nu vill.

Hur värdesätter man den valfriheten i kronor? Tja jag vet inte mer än att jag känner välbehag i livet och ett förbannat må bra flyt. Värt massor för mig.

Hur värderar då Malung-Sälen kommun sina anställda? Ett incitament brukar vanligtvis vara lönen. Så uppenbarligen värderar då inte Malung-Sälen Kommun sina lärare ett jävla dugg då lönen nästintill ligger i bottenskrapet av fiskrenset.

Är lönesättningen individuell så är det bara att smörja käkarna och ge järnet. Vem ska kunna värdera dig om du inte gör det själv, huvudregel no 1 för att nå framgång. Jag skiter blankt i kommunchefens lön. Vad jag däremot inte skiter ett dugg i är det jag faktiskt anser är ett av de viktigaste yrkena, det är lärarkåren. För mig är det helt obegripligt att någon alls vill arbeta som lärare och då framförallt i Malung-Sälen Kommun!

De lärarna som kämpar och sliter dagligen på sina jobb skänker jag en hedersmedalj av största sort. Att Malung-Sälen Kommun INTE gör det är för mig obegripligt och oförsvarbart. Kan det på något vis hänga samman med det sjunkande antalet boende i kommunen, kan detta hänga samman med att det gapar konkurs i varannat skylltförnser runt byn?

Ja jag tror faktiskt det. Ingen vill för fan bo kvar på orten, ingen orkar jobba kvar i kommunen av de som har jobb. Och de som inte har jobb flyttar. Enkelt och lätt som en plätt att fatta. Och till slut och sist vad för ungarna för kvalite på undervisningen? Med eller utan lärarlegitimation vad spelar det för roll då bitterheten och oengagemang genomsyrar det dagliga arbetet? Och produkten blir då oengagerade elever med kunskapsluckor, hur bra är det för framtiden och byns fortlevnad?

Det finns guldkorn, det finns eldsjälar och det finns bra lärare, vill understryka detta så ingen känner sig påhoppad. Jag gör en generalisering i det jag vill få fram, det hoppas jag alla förstår.



Jag tror faktiskt att jag påverkar mer genom mina skrivna blogginläg debatterar gärna på forum det är väl mer i den formen jag trivs som bäst. Snabba passningar, slagskott, i bland vinner man i bland förlorar man. Men man vaknar varje dag till något nytt att fundera på, ett debatt inlägg, en fråga på ett forum eller kanske ett mer politiskt inriktat blogginlägg. Det är just där jag trivs som bäst. Därför säger jag detta.

SKIT  I  MALUNG-SÄLEN KOMMUN. 
DU ÄR VÄRD SÅ MYCKET BÄTTRE.
  MALUNG-SÄLEN KOMMUN ÄR  INTE VÄRD DIG!


Adjössel strössel. På återseende.







4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja en hel del har tvingats flytta. Tråkigt

Anonym sa...

Sabina! Jag läser ditt inlägg och förstår inte vad du vill uppnå. Låga lärarlöner är ett nationellt problem och, ja, Malung-Sälens kommun toppar inte listan på utbetalda lärarlöner. Så långt har du alldeles rätt i sak.
Men sen...om jag har förstått saken rätt så har du både barn och snart barnbarn boende i kommunen.
På vilket sätt bidrar du till deras framtid genom att offentliggöra din uppenbart bittra och osakliga kritik mot en hårt ansatt liten kommun i Dalarna?

Unknown sa...

Önskar att jag kunde tilltala dig med namn också men jag säger Hej annonym.

Min motfråga till dig är vad det är i min kritik som provocerar dig i den milda grad? Du läser och följer mig så något i det jag skriver intresserar dig i alla fall.

Varför denna kritik i från min sida? Ja det korta svaret på det är ju uppenbart att det är befogat. Sista fullmäktige mötet jag själv följde på webben är ju att styrande själv talar i samma termer som jag med med ett politiker snack och lite mer polerat språk. Och jag tycker mig inte kunna se en tillstymmelse till framåtanda eller gnista hos de som styr själv. Och att barn och barnbarn skulle stanna kvar i Malung-Sälen Kommun vet jag inte riktigt vad du grundar din uppfattnig på. Att mitt barn stannade och inte flyttade med i från början var enbart för att gå klart den utbilldning som Malung-Sälen Kommun snyggt la ner i en kommun full med turistnäring. Det talar sitt tydliga språk. Kan ju stilla dig med att min dotter nu är snart halvvägs i sin graviditet och talar om en avflytt i från kommunen. Och som jag svarade dig i DT så svarar jag det samma nu. Jag kommer ALDRIG sluta kritisera Malung-Sälen kommun tills en förändring sker eller att jag själv tycker att jag inte vill det. Så läs eller bläddra förbi.

Jonas sa...

Anonym 23:34
Jag tror att Sabina helt enkelt vill öppna ögonen på kommunens invånare, och jag kan inte se vad som är särskilt bittert eller osakligt i hennes kritik. Vad gäller vårt barn och barnbarn så ligger deras framtid knappast i Malung-Sälens kommun, "Hä finns full are kaféer" som man skulle uttryckt det på Järnamål :-). Det känns mer och mer som att Malung-Sälens Kommun tillhör de som har framtiden bakom sig, för att uttrycka sig milt. Själv har jag handgripligen fått erfara hur det egentligen går till inom denna kommun, och jag måste säga att jag är glad att ha kommit ur detta inferno med livet i behåll, gräset är definitivt mycket grönare på andra sidan, sanna mina ord! Dock har jag fortfarande en massa vänner kvar i kommunen som jag önskar ett gott liv, för att de ska få det måste det till ett nytänkande som idag inte existerar inom kommunledningen. För min del får man gärna göra ett vattenmagasin av hela dalgången från Transtrand till Mockfjärd, men jag har ju samtidigt förståelse för de som faktiskt trivs i denna förolämpning till kommun som jag en gång i tiden var korkad nog att tro skulle kunna erbjuda ett anständigt liv för sina invånare.