Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

fredag 17 augusti 2012

ICA Supermarket i Vansbro, den nya Kartellen

Har hört det några gånger av två olika personer. Fan Sabina, du är så arg på Facebook helatiden.

Ja det kan väl hända att jag är även om jag inte ser mig som en aggro typ själv, har bara väldigt svårt att tiga när jag tycker något är helt åt helvete fel. Nu under nattens sena timme kan jag grattulera ICA Supermarket i Vansbro som lyckats kamma hem hederspriset i turbomupp ligan.

Har troligen under något svagt ögonblick tryckt på gillaknappen på deras oficiella gilla sida på Facebook. Antagligen lockades jag av något erbjudande av sötsaker och choklad,  eller föresten varför jag gillat sidan vet jag inte. Nu mer vet jag att jag OGILLAR den mer än vad jag brukar göra med reklampropagerande butiker på facebook.
ICA Supermarket Vansbros senaste statusuppdateringen lyder som följer:

I lördags förra veckan gick larmet vid flera tillfällen när "bärplockare" gick genom kassorna. Personerna smet från platsen och vi polisanmälde men ingenting hände....
Ikväll (2012-08-16) var det dag...

s igen kl 19:50 när två "bärplockare" skulle gå ut genom kassorna tjöt larmet och de fick bråttom mot utgången, en i personalen följde efter men personerna sprang i riktning mot Statoil. För att slippa bli förföljda slängde ena mannen stöldgods efter vägen som personalen plockade upp och tog tillbaka.
Lite senare ringde vi till polisen och berättade vad som hade hänt och de tog upp en anmälan om snatteri till ett värde av 196 kronor. Vi åkte även ut och kollade om personerna fanns kvar i närheten och när vi åkte förbi Vansbro Camping kom personerna gående där och gick in i ett tält. Bredvid tältet stod en Polskregistrerad bil. Vi ringde igen till polisen och berättade att vi visste vart personerna befann sig och de tog uppgifterna och sa att de inte hade någon patrull tillgänglig men skulle ringa upp senare. Vi sitter fortfarande spänt framför telefonen och väntar.....
 
 
 
Den absolut första frågan jag ställer mig är om samma statusuppdatering hade skrivits ut om det hade handlat om en ortsbo. Alla i från Vansbro är ju iklädd Fristads arbetsjacka, träskor med stålhätta, keps på skallen och rutig flanellskjorta? Ni vet stilen vi brukar kalla Vansbro kostym och det modepolisen får migrän av. Då vet ni vilken stil jag talar om och alla som ser ut så kommer i från Vansbro eller Sunne, eller hur?
Vet mycket väl att jag också gjorde en generalisering just nu, skillnaden är just att jag VET OM att jag gjorde det. I Statusuppdateringen beskrivs hur ICA Supermarkets personal är ute i bil på campingen på privatspaning! Men för i helvete vad handlar det om för Vilda Western?
Brukar ICA personalen åka efter snattare i sina bilar och reka vart snattaren bor, notera bilars reggskyltar och sedan döam alla i en grupp? Eftersom detta tycks förekomma i Vansbro så kan ju knappast en enda ortsbo snatta. Menar varenda en måste ju veta exakt vart alla bor på den lilla orten. Innan man hunnit springa hem med sitt snattade tuggumi eller grillade kyckling så har ICA Supermarkets personal redan hunnit parkerat sin privatspanar bil hemma på gråden och min fråga blir då vad tänker privatspanarna göra när de ringat in boven och rekat bosdasplats och omringat gärningsmannen? 
I statusuppdateringen så talar man om bärplockare, vad kallar man det om det är en ortsbo? Westlingsarbetare eller Prockordiasnattare, för alla som ser ut på ett visst sätt måste väl ingå i samma gruppering i samhället eller hur? Fy fan för generaliseringar av människor. Fy fan för dumhuvuden som dömer ut grupper och tror sig veta. Tänk om det inte alls var den förmodade snattaren som siktades på denna camping, det kan ju ha varit en männsika som var väldigt likt den förmodade snattaren, eller kanske snattarens tvillingbrorsa? Undrar just vad ICA Supermakrets personal har för utbilldning att avgöra den saken? Trollar man fram ett DNA test i bland gurkorna eller hur går det till?
Förvisso kan man nu mer uträtta en hel del ärenden på ICA men ska det också inkludera en polisiär verksamhet så vete väl fan om jag går med på det hela längre. Detta är ju helt urflippat och jag skulle gärna vilja ha svar på i vilket syfte ICA Supermakets personal är ute och åker bil för att leta upp folk? Så länge inte snattaren har kvar varorna och är ertappad på bar gärning så kan man inte sätta dit någon för snatteri heller. Privatspanarna i ICA uniform säger ju att de sett snattarna slängt varorna på vägen så varför är de ute och letar efter de?! Det låter ju som maffia fasoner och påminner mer om just maffia än att det drivs en matvaru´butik.
Det mer naturliga och bildade sättet att hantera saken borde väl vara den att man kontaktar polisens högre chefer och uttrycker sitt missnöje över att inte få hjälp. Givetvis så tycker jag illa om snatteri, det är olagligt och inte okej, men jag tycker ännu mindre om privat polisarbete och medborgargarden. Har man nått dit så är det fara på färde. Att man sedan helt öppet gör det med ICA Supermarket som polisbricka får mig att tycka att det är ännu märkligare. Givetvis tycker jag att det är bra att dumskallar gärna skriver ut offentligt vad de håller på med, det är enklare att bemöta då.
Så där då, då fick jag lov att bli förbannad minst en gång i dag också då.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja jag håller med föregående talare. Bra skriver