Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

tisdag 21 februari 2012

Religiöstsamfund på väg att ta över hela byn.

Har sedan många år intresserat mig för olika religiösasamfund och försökt förstå mig på fenomenet sekt. Det hänger väl i hop med mitt intresse för psykologi i grunden. Vilka mänskliga påverkningsbara variabler går vi runt och bär på mellan öronen? Hur kommer det sig att en sekt kan dra till sig människor och slå i de vilken katastrofal sanning dom hellst? Hur kommer det sig att vi utanför sekten så uppenbart ser galenskap medans det går att driva de inom sekten åt vilket håll som hellst?

Det är långt i från enkla svar på de här frågorna och det krävs en hel del studier för att begripa sig på den här typen av dynamiska samanhang. Och jag är långt i från expert på området även om jag studerat fenomenet en hel del på olika vis.

Ett karaktärsdrag för att identifiera en sekt är att de som sägs och det de tror på är det enda sanna och acepterar ingen annan åsikt. Sektens världsbild är klar och tydligt och det finns icke utrymme för något annat i någon form. Man kan säga att det handlar om att följa en manual och inte släppa in någon anan i den utan svart på vitt står det klart hur det ligger till.

Det är så klart en världsbild och åsikt som jag kan tycka INTE är vettig någonstans för att vara tydlig i detta. Väl värt att poängtera är att vi lever i en demokrati där religionsfriheten är en av grundpelarna. Men som kontring till det är yttrandefriheten en lika stark grundpelare i den demorkatiska ordningen därför tycker jag att det är upp till var och en att informera sig om vad sekverksamheter sysslar med. Det enda vapnet man kan ta till i den här frågan är att föra en dialog och informera sig om vad som är i görning, samt ifrågasätta det på alla tänkbara vis.

 Den 18/2 läser jag i  Falukuriren om att rörlesen Oneness håller på att nästla sig in i byn Gravendal. Anhängare köper upp hus och drömmer om att bo och omge sig med anhängare av denna rörelse och det ser ut som de lyckats till viss del. Onenessfamiljen växer till sig och övriga bybor protesterat mot detta.

Detta får mig att tänka på händelserna i Knutby, det var gastkrmande att följa den otroligt fruktansvärda händelsen som hämtat ur en film, men här var det tvärtt om, händelsen gav inspiration till både böcker,teaterpjöser, samt film. Klart står det att en mycket sjukt ledarskap i sektens fulla prakt kunde klara av att förvränga skallen på en kvinna så att hon i egenskap av sändebud i från Gud gick så lång som till mord. Ett ytterst intressant fenomen att det kan gå så över styr och skallen twistas till något ofattbart genom pastor Helge Fosmos hjärntvätt och makabra infiltrering och makt över en annan människa.Sara Svensson står inte utan skuld, det var hon som utförde handlingen. Men frågan är den om hon verkligen blivit en känd mördare i Svensk historia utan samvaro med Helge Fossmo?

Jag tror inte att hon hade det, och jag tor inte heller att hon faller inom den statistiska ramen för mordbenägna människor om man studerar det hela nogsamt och förljer min idol Leif GWs alla statistiska staplar och undersökningar. Helge och hans anhängare tillhör Pingströrlsen. Vilket sen tidigare är känt att motsatt sig ekumenik, vilket innebär dialog med anndra religioner. Alltså ingen vilja att se en annan världsbild än den man klart och tydligt har diktat upp själv. Ett drag av det som klingar sekt i mitt huvud.

Under flera år har jag förundrats över människors okunskap kring sektverksamheter, speciellt då vi haft besök under vårmarknaden många år i rad av Sceintologerna. Hur många av er har inte knallat in i det gula stora tältet på det vi kallar hagaparkeringen för lite fri massage och avkoppling? Helt ovissa om att det är en sekt ni besöker. Inom den här rörelsen så får man fylla i ett frågeformulär om sitt mående och vad du än svarar så kommer det hela leda till att du absolut inte mår bra och behöver hjälp. Att det hela handlar om en man vars nam är Ron Hubbard och grundaren till detta penninga imperium som vill tjäna pengar, och har gjort det genom tiderna också. Ett imperium där pengarna går före de själarna han skördade på vägen. Han skapade ett nätverk av anhängare som brett ut sig över hela världen. Och jag lovar att han på sin dödsbädd inte dog fattig.

Sekter och deras uppkomster och tillvägagångsätt är kanske inget man alls reflekterar över om man inte som jag är speciellt intresserad av fenomenet. Det flästa känner till det mera vnliga som Jehovas Vittnen och sen kanske inte så mycket mera. Och hade flera haft kunskapen om Sceintologerna så tror jag faktiskt inte det gula tältet med fri massage hade varit lika välbesökt. I alla fall inte i syftet att få en aldeles gratis avkoppling och massage.

Jag tycker att bybrona i Gravendal gör rätt som höjer sina röster och protesterar mot Onenessverksamheten på orten. Men jag tror tyvärr inte att man kan göra så mycket åt saken och förhindra det hela på något vis, mer än att just prata och försöka ställa samfundet till svars för vad de sysslar med och samtidigt argumentera för det man själv ser som sant och viktigt.

Själv har jag bara två Gudar. Den ena är Dio den andra är Steve Harris. Hevy metal thunder och lite java gör min dag. Hej påre!

1 kommentar:

Johan Lisra sa...

Min Gud är snäll! Hon har skapat fusionsenergi,vätebindningar, musik, sexualitet och kaffe. Vad Knutbyguden skapat ger jag f-n i!