Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

måndag 30 januari 2012

Jävla tidning !

Den här tidningen kom att bli något aldeles speciellt för mig. Gissningsvis väldigt närliggande Systembolagets prislista för den som kanske är sugen på ett glas eller tio för mycket.

Nästan samma kännsla som i mitten av 90-talet då jag formligen uppslukades av Vi Föräldrar och verkligen trodde att föräldrarskapet var en enkel match, så känndes det att slå upp den här tidningen.

Väldigt fin layaout och bara massor av ögongodis i form av tips råd och trevliga saker att fundera på som skribent. Den först förtjusningen övergick till jävla tidning efter ett tag. Kännde att skallen fullkommligt nästan exploderade av skrivarlust och ideer av olika slag.

Jag kunde läsa lite om vad som är en text som fångar, intresserar och inbjuder till viljan att läsa mera. Det är inte självklart att veta så exakt hur en sådan text är utformad. Har inte den analytiska förmågan så väl utvecklad ännu, men jag tror att konsten att klä en kännsla i ord där anndra nästan kan känna det samma som skribenten är i alla fall en triggerpunkt för mig. Jag har läst platta texter och jag har läst väldigt levande texter, det vet jag liksom intuetivt, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför i vissa fall.

Jag brukar skriva om min egen kännsla av ett skrivar flow, när behovet av att skriva nästan fysiskt tränger på, ett behov av något slag då jag måste skriva. Det är en kännsla jag inte kan fram mana, det kommer till mig bara.

I min familj så har vi ett väl utvecklat vokabulär. Vi tycker att det är roligt med ord och till viss del har vi alla en läsarlust. Det är grunden till att hålla ett språk levande, där av mycket vältaliga barn också. Det har bara blivit på det viset, inget vi har planerat därför tror jag också att det faller på plats av sig själv.

I Skriva tidningen så får jag många tips om hur man kan utveckla sitt skrivande. Ett sätt är att beställa någon form av bildkort som ska hjälpa till att putta i gång fantasin, och självklart vill jag ha ALLA bildkorten jag kan komma över. En kortlek riktar sig mot personer, en annan kännslor och en tredje mera allmänt. Kära nån så spännande!

Nu har jag ju inte någon av kortlekarna men jag tänkte att jag kanske skulle kunna öva på ett lite annat sätt. Om jag tar med datorn och förflyttar mig till en annan miljö och insuper miljön  med vidöppet hjärta så blir ju det som en form av ett bildkort. Utifrån det får vi se vad som händer med texten.

Hade för en tide sedan en annan typ av exprimentell tanke. Jag ville se hur jag textmässigt förändras efter att ha druckit vin. Ett steg för steg oc glas för glas undersöka den inrekännslan som uppstår efter en pava vin, hur jag emotionellt förändras och troligen texten också. Vad skulle då denna personliga studie fulla för syfte? Jo helt enkelt undersöka mitt kännslo liv i olika situationer för att på något sätt se min egen personlighet i text och olika situationer. Kanske skulle man bli avskräckt och aldrig mer vidröra alkohol. Många av oss har väl kolla skickade SMS under patykvällen som man då tyckte var av det mera briljanta slaget som man dagen efter inte riktigt kan se på med samma ögon.

Ja då ska jag fundera på min skrivar uppgift för dagen och förbereda för denna. Det blir inte vinexprimentet i dag i alla fall ;-)

Inga kommentarer: