Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

onsdag 25 januari 2012

Dum, dumare, Malung-Sälen Kommun !

Får lite förstrött information av min dotter att Resturang och Livsmedelsrogramet läggs ner. Jag var så dum att jag trodde att det var illatalande tungor och ryktesspridning som ibland kan dra i gång. Jag som förälder hade inte sått så mycket som ett ord av information kring det hela, därför var mitt antagande att det kanske var något som diskuteras eller något annat lite luddigt.Men så fel jag hade. I december fattas beslutet av barn och utbilldningsnämden med
Ola Ohlin (V) med ordförandeklubban i handen att det nu är så att RL skall läggas ner. Hur är det möjligt? Malung-Sälen kommun heter just Sälen för att vi skulle bli en så mycket finare turist ort. Turisterna skulle fatta att Sälen låg i Malungs kommun, som det hette på den tiden och någon liten glad gameng visade sig i media då och då och påstog att detta skulle vara ett uppsving för hela kommunen.


Vad man nu tycks ha glömt bort, eller aldrig någonsin kommit på enligt min mening, är vad just en turistande kommun innebär. Vilken anläggning på hela fjället behöver inte personal i sina rastauranger? Jag kommer inte på någon. Varför inte då baka i hop hela konceptet och framförallt fatta hur man gör reklam för sin sak i dag 2012. Vad det än gäller i hela den här förbannade kommunen så sitter det självgoda politiker och tror att saker och ting ska rammla över kommunen. Att företag ska flytta in, att turisterna ska tycka att det känns aptitligt att åka in till samhället när man ser en skyllt ihopsnickrad av lastpallar och sätta sig i en rivningskåk och äta mat. Att ett centrum som ser ut som liemannens utedass ska vara tilltalande att tillbringa sin semester i. Vart fan sitter felet och vart är förståndet?

Spiken i kistan måste ju verkligen vara den att man inte inser och förstår vilken jävla nerköp man gör när man tar bort en utbilldning som kan ge jobb för den färdiga studenten över hela världen och framförallt i Sälen under vintern.  Detta ger en klar och tydlig fingervisning om vilken inkompetent ledning som sitter och styr ner min fina hembygg käpprätt åt helvete.

Estetprogrammet hängde löst under förra terminens start, där fick föräldrarna veta detta före beslut togs och i dag lever utbilldningen kvar. Var det därför vi inte fick information om detta före beslut fattades? Var man rädd för att få stå till svars och kanske inte orka hålla i sin plan för opinionen? Ja jag vet då inte mer än att det är sorgligt, men bevisar bara för mig att man inte har fattat galoppen för fem öre.

En ytterligare aspekt i det hela är att ett praktiskt yrkesinriktat program försvinner bort. Här ser man till att de som kanske besitter kunskapen i händerna blir bortplockade, medans de som har lättare för sig teoretiskt fortsättningsvis har möjligheter. Det finns ingen hemsida riktat till målgruppen av något slag kring utbilldningen, Hur fan ska då Sveriges 15 åringar veta att det är möjligt att söka en utbilldning där Säelenfjället står som en ropande arbetssökare väldigt nära?  Att man har en stor möjlighet att eventuellt få jobb och göra sin APU i Sälen, vem talar om det för dom? 

Min kära hembyggt tycks dö ut snabbare än jag trodde. I min planerade framtida bostadsort gör man helt tvärtt om, där utvecklas det, det byggs det är liv orh rörelse. Sedan 60-talet har man skapat tågförbindelser, en flygplatts och det formligen expanderar dag för dag. Jämför man så ser man att det gör tvärtt om, här tar man bort tågförbindelser, man skär ner, tar bort utbilldningar. Huumm just det ja, kom sen inte och säg att det finns framtidstro och ett hopp om att få inflyttning till kommunen.

Jag ger mig tusan på att det är mer befolkat på kyrkogården en solig Söndagseftermiddag än vad det är på byn. Till slut kommer endast de som ligger under jord vara kvar för de kan inte flytta på sig, så illa varslande är det. Nej jag har gett upp, jag vill inte stå här och se på spektaklet. Jag vill ge mina barn en värdig uppväxt där de får känna att det finns en framtid. Och vill man det ska man inte bo här.


Tack Barn och utbilldningsnämden för eran väldigt briljanta ide att ta bort en turistnära utbilldning i en turistkommun som våran. Smart drag med stor betoning på min ironi och eran förbannade dumhet.

6 kommentarer:

Ann-Louise Eklund sa...

Mycket bra skrivet Sabina!

Catrin Corell sa...

Så fruktansvärt bra skrivet - och reflekterat. Det gör ont i mitt gamla malungs-hjärta att denna vackra bygd inte får LEVA och upptäckas så som den faktiskt förtjänar. Trots allt. Även.pm jag valde att dra illa kvickt! Om du inte redan gjort det: ge dig in i politiken!!! Go Girl! :)

Anonym sa...

Helt otroligt, vad har vi för politiker? Jag håller med detta är skrämmande men tydligt är att de vill att ungdomarna skall söka sig från hembygden.

Anonym sa...

Kanonbra skrivet! Har faktiskt en 15-åring som brinner för detta och nu har drömmarna rasat rejält....men som förälder så gör man ju allt för sina barn, så det är väl bara att minska folkmängden i malung och söka sig bort till framtiden !! Helt otroligt dåligt också när ingen information gått ut trots att beslutet togs veckan innan öppet hus och ingen, ingen fick veta något förren de helt plötsigt bara tog bort programmet från hemsidan, helt utan förklaring!!!

Anonym sa...

Bra skrivet Sabina, detta brev tycker jag att du skall skicka till de beslutande politikerna och medierna , vad f..n har vi för politiker i vår kommun, snart är det väl dom enda som bor kvar här. Ett känt budskap är att "det gör inget om man är dum bara man vet om det" och agerar därefter . Det är skönt att du Sabina orkar bry dig det borde finnas fler som du.
Lycka till!

En blivande pensionär, som funderar på att flytta från orten.

Unknown sa...

Tacksam för era kommentarer. Det är alltid roligare att skriva när man vet att någon läser. Jag känner mig så otroligt provocerad av hela tillhandahållande av alla våra tillgångar, som det faktiskt är. Vi som bor här är de som betalar skatten och faktiskt är de som också genom våra politiker ska förvalta kommunen väl. Jag ser inte att det efterlevs, inte på något plan alls. Det faktum är att det måste till en iniskt och förståelse för vilket århundade vi lever på. Utveckling är framåtanda och en vilja om förändring, jag ser inte det i väran kommun. Vi står inför ett nytt skede, vi har inga fabriker kvar, den epoken är ett minne blott. Men turism utvecklas helatiden. Vi ÄR ju kommunen där Sälen är en stor turistort. Varför fattar ingen det? Är det så att politikerna inte vill eller förstår att hela samhället utvecklas och förändras, hela världen gör det. Då måste man faktiskt haka på det tåget. Eller är det så att styrande politiker önskade att vi fortfarande skulle gå på handelmed våra skinn eller ännu värre fortsätta bryta kvarnstenar? Jag är så ledsen och uppgiven. Och kommer åldras med vetskapen om vad de som sitter nu och så har gjort under en mycket lång tid gjorde med mitt fina malung. Fy!