Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

onsdag 14 december 2011

Rättvisa skall skipas.

I dag är det dags för mig att tjänstgöra i Tingsrätten. Startar dagen med grovt rattfylleri och avslutar med ett misshandelsmål.
Varje gång jag har varit delagtig i denna process så möter jag en människa i en väldigt utsatt situation. Under mina snart fem år i Tingsrätten så har jag nog aldrig sett någon stövla in där med en så vidare värst kaxig attityd och kännsla av välbehag.


Under varje mål möter man en människa som det gick snett för, alldra mäst under en bråkdel av en sekund så gjordes fel val efter rådande omständigheter och historian förändras snabbt. I vissa fall kan man ha mer förståelse för att saker och ting händer, i andra fall är det bara ren dumhet och obetänksamhet, men alla mål är unika. Alla mål måste gås igenom och vinnten skall höras.

Många gånger ser man i media att människors reaktioner på domar eller friande kan bli väldigt stora. man ska ha klart för sig att allt inte är så solklart och uppenbart som det kan framställas i kvällspressen. Man ska ha klart för sig att den rådande bevisningen är mycket viktig, finns den inte ja då kan man inte fälla. Vem är det då som ska se till att bevisen finns och undersöka en brottsplats? Jo det ligger så klart på polisens skrivbord. Det är där grunden till materialet Tingsrätten får.

Är det en slarvig polisutredning så blir det väldigt svårt för Tingsrätten om då inte den åttalade är medgörlig och själv säger sig vara den skylldige, men det är heller inte alltid det fungerar. kan man inte knyta bevisen till personen så kan man inte.

Bakom varje kriminell handling finns också en människa, det får man heller inte glömma bort. Man måste skilja på handling och person. kan ju tyckas vara fullständigt galet och absurt att resonera på det sättet om man ser till personer som har begått grova brott. Men detta blir också advokatens uppgift. Det kan vara svårt att förstå och se vad advokaten har för uppgift i mål där brottet varit grovt eller också i vissa fall väldigt groteskt och vedervärdigt. Ordet som försvarare kan klinga illa i människors öron då det gäller mord,dråp eller andra väldigt otäcka saker. Men advokaten provar alla tänkbara varianter mot det juridiska, är det juridiska absolut skottsäkert för en fällande dom? Det är advokatens uppgift. Är det inte det ja då ställs det hela på sin spets och enligt reglerna så kan man då inte fälla för just den åttalspunkten, eller iaf se det som så väldigt självklart.

Har man inte varit på den sidan skranket som jag sitter i dag så är det väldigt svårt att förstå hur komplicerat den här processen är. Det är väldigt svårt att beskriva för anndra riktigt hur det går till och fungerar. Men jag är tacksam för att jag har det hedersvärda uppdraget att få bidraga till den demokratiska processen och se grundpelarna av vårat samhälle på väldigt nära håll. Vi är inte så många som har den möjligheten.

Jag vill också säga att jag har stor respekt för varje person som sitter på den platsen i tingrätten som jag inte sitter på. Jag respekterar människan och många gånger så kan jag tänka att det är väldigt trist att trassla till livet i onödan när det finns så mycket annat att göra.

1 kommentar:

Anonym sa...

ja helt rätt.Man måste se från allas person.