Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

tisdag 6 december 2011

Anna-Sabina, det är jag det.

Surfar runt och kom på att jag nog är en lite underlig individ med spridda intressen,kunskaper och kanske aningen udda skills. Jag vet inte hur anndra tycker sig se mig som människa, individ,kvinna, mamma eller vad det nu kan vara. Kom bara att tänka på en sak just nu.

Hittade Hovets sida på Facebook, då menar jag det Kungliga, inte arenan. I samma stund ploppade det upp en sida om Judas Priest som ska lira, den sista världsturenen ever sägs det. Och gissa var de ska lira, jo om inte på just Hovet i Stockholm.

Plötsligt förenas två av mina förtjusningar i livet, nämligen hårdrocken och Sveriges Kungahus. Två helt olika ting men ändå så förtjusande roligt och intressant. För gemeneman kan detta ses som två ytterligheter väldigt långt i från varandra, men för mig är det inte riktigt så. Det som är spännande i båda fallen är det historsika, det är roligt att vetgirigt finna nya kunskaper och det som kanske anses som mindre viktigt fakta.

Flertalet av mina hårdrocksfavoritband är de som en gång var startskottet på det vi har i dag i musikväg, de som liksom var först. De som ingen trodde på då men som belv det väldigt unika och hållbara genom årtionden. De som lirade sin musik och tyckte att det var förbannat roligt och vägrade att lyssna på onda tungor. De var då kids som gav sig tusan på att göra sin grej och hålla fast vid sina drömmar. Och det var ju en himmla tur det.

Stderar man det svenska Hovet så ser man lite likheter. Många av de moderna kungligheterna har gjort revolter på olika vis, även historiskt. Kungen är en speciell personlighet om man "lär känna" honom. Han har genom tiderna gjort en hel del avsteg i från det som ansetts korekt i de kungliga guldfärgade korridorerna. Just nu är debatten om Kungens club liv vara eller icke vara på tapeten, det lägger jag inte så stor vikt vid. Det är mer de offentliga avstegen i från det kungliga som får mig att känna stor resekt och kärlek för våran regent.

Som när Kungen höll tal efter Tsunamikatastrofen, en Kung får inte alls bli politisk. Men under det talet dängde han på regeringen ordentligt, men på ett mycket fint och underfundigt sätt. På ett personligt vis berättade han om förlusten av sin egen far och under det talet så känndes det vilken människa med ett fint hjärta han är.

Eller som ganska nyss när han svarade skvallerpressens reporter att Drottningen skulle få öronen avklippta, det fick mig att skratta.
-Hur mår Drottningen nu, jag har hört att hon är sjuk.
-Ja eftersom det är just du som frågar så kan jag berätta att hon fått sina öron avklippta, säger Kungen och man ser hur alla runt om har fullt upp att hålla sig för skratt.

Under dagen har jag också hunnit med ett besök hos frissan. Tyckte att jag blev fin, det hela kräver lite lite pyssel och hårvax, sen ska det hela då vara en modernare variant av en mohikan frisyr.
I dag så tindrade min kära dotter i ögonen och sa, tänk att jag har en mamma som har sidecut. Själv hade jag inte funderat på den saken men det gick upp för mig då, ja jag har ju faktiskt det. Och jag har en frippe som jag gillar.

Har också hunnit varit lite politisk i dag och diskuterat Smedjebackens inköp av surfplattor till kommunstyrelsen. Så nog har jag många olika intressen som på olika sätt engagerar mig. Inte allt för ofta jag funderar på det men i dag så komm tanken, tusan vad med saker jag vet lite om. Har också funderat över Salafisterna i dag. Det är den skaran människor som vill bruka sig av sharialagarna och tycker att den islamska läran skall vara absolut bokstavstrogen kort och gott.

Så som ni ser har jag mycket att syssla med under dagarna. Det är mycket jag har att fundera på. Jag är inte expert på något, men nog kan jag påstå att jag vet lite om mycket utan att skämmas eller ta i.

Slut för i dag, tack för idag.Hej på en stund.

Inga kommentarer: