Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

onsdag 20 november 2013

Jävla blatte, stick hem för fan!

Passar det inte dig så åk hem för fan. Invandrarna kommer till Sverige för att utnyttja systemet. Leva som parasiter på skattebetalarnas kronor, jävla pack! Fattar dom inte svenska lagar och regler så häv ut skiten. Skulle jag komma till deras land inte fan skulle jag få bygga en kyrka där då, nej just det skulle inte tro det.

Vanligt florerande statusuppdateringar och snicksnack på Facebook. Och det här gör mig vanvettigt förbannad. Det är så otroligt obegåvat och fullständigt nedvärderade så det är inte klokt. Det gör mig ont att läsa, höra och se hur vanligtvis ganska reko personer kan spy ur sig något liknande. Inte så vidare värst genomtänkta saker.
Jag vet inte om många av de som sprider liknande saker saknar förmågan att uttrycka sig bättre i skrift. Jag vet inte säkert om de verkligen menar det de skriver eller om de ens har funderat med djupgående på vad det är de säger. Kan inte svara på den saken.

Jag kan bara tala för mig själv och det gör jag ofta, och om nu någon där ute skulle känna sig provocerad av det jag står för så kom gärna till mig och ta diskussionen, skjut inte pilar på de som INTE har med saken att göra.

Jag har av olika orsaker och anledning en större inblick i Migrationsverkets jobb än många andra, närmare än så går jag inte in på den saken. Jag har besökt ett Migrationsverk inte allt för långt bort och jag kan ju säga att det var en mycket omtumlande upplevelse för att uttrycka mig milt.

Hur människorna behandlades där var i Myndighetssverige helt ofattbart undermåligt. Det fanns inte en enda liten hänvisning i entrén. Det fanns inte en klocka, det var slitet tomma väggar och jag missade helt receptionen eftersom den var inne i ett mörkt rum så jag uppfattade inte att det var dit jag skulle gå. Hamnade helt fel i huset högst upp. Det var tydligen ett boende för de människorna som sen skulle transporteras vidare. Inte så mycket som en blomjävel i siktet.

När jag väl hittade receptionen satt det en handskriven lapp på dörren. Stängt kl 13-14. Frågade en tjej där varför, vi har fått information om att de var tvungna att stänga för det kom ett viktigt möte i stället. VA!?!? Kan man göra så hur man vill och när man vill? Uppenbarligen gick det jätte bra att smeta upp en lapp och dra igen luckan? Skulle man kunna göra så på någon annan myndighet i Sverige? Tveksamt säger jag då.

Klockan tickade och blev 14.......14.10......vips öppnas luckan. I det väntrummet var det överfullt kan jag säga. Och stilla funderade jag på hur alla dessa människor skulle hinna göra sina ärenden före 16.00, klassiskt stängningstid för myndigheter i Sverige. När jag pressat mig in i väntrummet förbi barn, gamla människor, unga vuxna och familjer så hittade jag lapparna för att ta ett nummer i kön. Gissa vad? På den satt ännu en dit smetad handskriven lapp med texten trasig.

Alltså jag kan inte stå för detta, jag kan inte smälta ned att detta är Myndighetssverige 2013. Jag kan inte för mitt liv tycka att detta sätt att behandla människor på är okej. Papperen som skulle fyllas i fick fyllas i utomhus vid ett bord i en lekpark. Och till slut och sist så var det fel tolk beställd så resan var i princip helt ogjord. Men frågan är vad gjorde den här resan med berörda människor? Deras liv ligger i händerna på Migrationsverket och bemöts på detta respektlösa helt ovärdiga sättet.

Kl 16 stängdes luckan i väntrummet med budskapet till många väntande människor där inne var tyvärr kom tillbaka en annan dag vi stänger nu.

Under veckan har det politiska utspelet av SD och Jimmie Åkesson handlat om att han erbjuder sig att tona ned SDs invandringspolitik i gengäld mot att kunna diskutera och samarbeta med övriga partier. Integrationsminister Erik Ullenhag (Fp) säger blankt nej till detta. Och jag sliter mitt nu mera gråa hår. Va fan, vem ska våga ta vid det hela. Vem ska våga stå för detta på ett vettigt sätt? Vem ska skapa ordning i leden utifrån ett demokratiskt perspektiv. Inte som SD med grunder ur en nynazistisk rörelse, vem ska våga?

Jag står fast vid att det måste till något och det snarast. Jag vill INTE att SD ska vinna nya mandat för att ingen vågar kliva fram. Som det är nu vinner SD mandat på mandat genom detta hyckleri och kallahanden spel i från övriga partier. Det jag såg och förstod av mitt besök på Migrationsverket är att detta håller på att haverera totalt. "Vi har haft det så här i några månader nu", sa en personal där.

Det måste finnas en plan för de människorna som söker sig till Sverige. Det är ovärdigt att bli hanterade som postpaket, aldrig få besked, aldrig få trygghet och ro. Aldrig veta, att leva så förstår ju varenda människa att sliter sönder människor inombords. Lägg där till att det finns orsaker och medhavda saker som gör att de just också ge sig av i från sina hemländer. Givetvis är det så och jag med min inblick i det hela vågar påstå att det är få eller kanske ingen som ger sig av för nöjes skull. Vad sen orsaken må vara är något helt annat.

Jag är djupt bekymrad över det politiska läget och jag är djupt bekymrad för de människorna som söker sig till Sverige och hamnar i denna långbänk av helt makalösa och ovärdiga sätt att behandlas på i statens regi
.
"Jag tänker aldrig kompromissa med att Sverige ska fortsätta vara ett öppet och tolerant land"  säger integrationsministern Erik Ullenhag (Fp).
 Han talar utifrån sig själv som liberal och jag gillar det liberala. Men ska man vara så liberal att det drabbar enskilda människor med stora livsöden och trauman redan? Ska man vara så liberal och välkomna människor som man inte sedan kan stötta och hjälpa utan forslas runt i Myndighetssverige i många långa år och sen vips får de avvisningsbeslut och ska ut? Är det att vara liberal och human i sin politik? Nej jag tycker det är ovärdigt på alla sätt och vis.

För mig handlar det inte om mängden människor som kommer över gränsen. Det handlar heller inte om etnicitet. Det handlar om att skapa en dräglig tillvaro för dessa människorna och att Sverige ska ha ett så pass utarbetat Migrationsverk som så snabbt det går klarar av hanteringen. Och det har jag med egna ögon sett att vi inte har. Är det att vara liberal?

Nej sätt press på politikerna att faktiskt våga ta sig ann de här frågorna på ett vettigt nyanserat sätt. Och se för guds skull till att SD åker ur riksdagen och aldrig någonsin sätter sin fot där igen. Vi har råd att ta emot flyktingar, vi har vett nog att skapa ett fungerande system, vi har möjligheten att skapa en trygg framtid för människor så se till att göra det nu också!


För den intresserade som vill veta mera http://www.migrationsverket.se/info/start.html

Inga kommentarer: