Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

torsdag 31 maj 2012

Hejjjja Malung!.

Får hem det lokala reklambladet i min postlåda. Många med mig ser det som en liten veckans höjdpunkt, därför inget svårt sätt att nå ut till många hushåll i hela kommunen. Vips och som genom ett trollslag så har kommunen disponerat 8 sidor i reklambladet. Det är en del av årsredovisningen och information om det gångna året. Jätte fint uppställt och begripligt för alla. Men som en av de som tjatar om att synas och finnas så undrar jag varför detta kommer just nu i form av 8 sidor i reklambladet? Skulle det kanske inte vara en ide att ha en sida i månaden med informerande text i från kommunalrådet?

Kommunalrådet Kurt Podgorski har mig veterligen inget FB konto,Twitter eller blogg,varför vet jag inte. Ett mycket underligt sätt att förhålla sig till det moderna samhället i ett mediaflöde som går på sekunder och formligen svichar fram är det i alla fall. Jag har många offentliga personer på min FB, en av de är Jens Stoltenberg som är Norges stadsminister. Där håller han folket väl uppdaterade med sitt dagliga arbete och via bilder delar med sig av det han sysslar med. Nu kanske kommunalrådet Kurt Podgorskis dag inte är lika intressant i bild som Jens Stoltenberg, men Kurt är ändå en offentlig person som har en viss skylldighet att informera medborgarna om vad som händer och sker runt honom.

Framförallt borde Kurt kanske intressera sig för att behålla sina väljare eller kanske införskaffa sig några nya, då är det ett ganska enkelt sätt att informera, det kostar inget och når ut till tusentals människor.Varenda människa i dag av ett lite modernare snitt begriper och säger också, är du inte på nätet då finns du inte.

Nu helt plötsligt kom det i alla fall 8 sidor i det lokala reklambladet, det är ett förlegat sätt att nå ut till folket men kanske ska jag vara glad att Kurt vill synas någonstans i alla fall. Kanske lutar det åt ett officiellt Fb konto snart, Twitter känns väl väldigt mycket längre bort, lika så en blogg, men det är ju bara vad jag tror och skulle verkligen bli glatt överaskad om det inom det snaraste kom en blogg skriven av Kurt.

Förutom en stabil ekonomi och fortsatt goda betyg för vår kärnverksamhetså har vi dessutom en absolut topplacering i landet vad gäller frisk personal i kommunen. Det ger oss bra utgångsläge även 2012.

Ja men har man sett så bra att Kurt är nöjd med med personalen i kommunen. Jag ser ju en annan bild av det hela. Jag ser ju att man faktiskt inte har råd att vara sjuk. Det är ju den bistra sanningen för många av oss. Så jag vet inte om detta skulle vara ett sundhetstecken likställt med en så jätte bra och trivsam kommun vi lever i.

Vi tvingas leva med förändringar i företag med externa ägare, men måste ändå försöka parera effekten och det gär vi främst via vår näringslivsenhetoch i samband med andra offentliga aktörer.
Ja skulle Malung-Sälen kommun på något sätt vara skonad i från hela världens utveckling?  Mycket förändar sig och allt är ju en effekt av den förändringen. Det här kan väl knappast komma som en överaskning om man har en liten gnutta omvärldsanalytiskt intresse kan man tycka. Det vi står inför i dag med nedläggning av Jofa/Reeboks produktion är ingen överaskning alls. Trist och tungsamt för alla de människor som ägnat sitt liv åt fabriken, en del utan någon utbilldning och i dag står man här inför detta faktum. Det är game over nu. Om man som ledande i kommunen haft en gnutta omvärldsanalytiska drag i sitt sinne så hade detta jobbats med som faktum för många år sedan.

Det är väl knappast nu när det är försent man ska påbörja ett jobb och säga "...försöka parera effekten..." Enligt min uppfattning så är detta ett ständigt återkommande problem i Malung-Sälen kommun, lite av hoppsan Kerstin det visste jag inte. Man skulle så klart ha påbörjat projekt av en utveckling i kommunen för mång år sedan, så klart inriktat mot det vi verkligen har och det är turisma. Där skulle man ha lobbat över människor i från fabriksproduktion, gett de själförtroende och bakat i de i något vi faktiskt kan tjäna pengar på. Skapat en hel drös med duktiga etreprenörer.

Riskerar troligen nu en hel del besvikna kanske uppgivna fabriksanställda som vill strypa mig nu, alla kan väl inte arbeta inom turism, kanske de säger. Nej alla har inte den eganskapen att vara servic inriktad och kan  tala tyska och danska och guida runt turister i skog och mark. Men turistnäringen i sig är uppbyggd som ett litet samhälla och jag är säker på att alla varinter av personlighet och intresse faktiskt skulle få plats. Mat ska lagas, stugor ska städas, vaktmästare behövs, personal som fakturerar, personal som säljer konceptet Malung, personal som vidarutvecklar, och mycket mycket mera.

Den nya tidens jobb är inte garanterat livslång, den kanske inte är garanterad för nästa kvartal. Den nya tidens jobb handlar om att kunna vara superduktig på det man är bra på och utifrån det driva entrepenad, det är slut på fabrikseran, den typen av jobb är ett avslutat kapitel i historian. Precis som att skogsbruket en gång i tiden förändrades, precis som intustrisamhället nu har övergått till något nytt.

Vad tusan var det Niss Oskar Jonsson var så bra på? Jo just detta att INTE sätta sig till ro och klappa sig på axeln och se det hela som en garanti och säkerhet han fortsatte framåt driven av att utmana sig själv och sina kunskaper. Han började med inget och slutade som en man vars otroliga affärssinne gav byn liv och oändligt många arbetstillfällen. I dag talar man ofta om olika modeller så varför inte tala om Niss Oskar modellen? Att faktiskt påvisa en hel del i historian som går att omvandla till modern tid och göra något bra av det hela.

Är helt säker på att Niss Oskars namn skulle vara ett ytterst intressant fenomen och med rätta färdigheter skulle detta inttressera en hel del människor och faktiskt kunna utmynna i många bra saker. Det går inte att samtala med människor som inte vill lyssna och förstå. Det går inte att nå människor som redan bestämmt sig för att det faktiskt är helt omöjligt, men brukar man sig av
Niss Oskar kommer många att känna igen något och kanske väcks en hel del av intresse.


Vidae på en av de här 8 sidorna läser jag hur skattebetalarnas pengar fördelas. Att 4,8% går till socialtjänst och 6% av pengarna går till politik och övergripande administration. Ingen mer utvecklande än så och siffrorna i sig säger inget, så vad de olika procenterna innebär och hur de förvaltas står det inget om. Alltså helt ointressant och intetsägande. Men när man då kommer till att 8,3% av pengarna går till förskolan är man också tydlig med att tala om att ett barn i förskolan kostar kommunen 110 00 kr. Men det står inte om det handla om år, kvartal eller hela förskoletiden. Nu är min vilda gissning att det handlar om år. Det står också vad grundskoleeleven och gymnasie eleven kostar. Och jag frågar mig varför dessa kostnader så tydligt framgår när det inte står ett dugg om övriga verksamheter förutom samhällsbyggnad som är 6% och innebär 10 miljoner för den kommunala budgeten.

Ska man behöva höra vad barnen kostar? Känns det då som att man är betydelsefull och välkommen i Malung-Sälen kommun, vill kommunen att man helt enkelt ska hålla käften som förälder och inte ställa krav på skolan och barnomsorgen för att vi ska ha klart för oss vad varenda unga kostar?

Hur känns det för varje kommunalt anställd människa att veta att 59% av peningapåsen faktiskt är lönekostnader av hela den stora peningapåsen, för det står också. Känns det behagligt att veta att för den skitlönen man får av kommunen så ska man ha klart för sig att man faktiskt belastar hela budgeten för oss alla med 59%?

När man ändå smäller till med att köpa sig reklamplats på 8 sidor i det lokala reklambladet skulle man inte då ha kunnat gjort det på ett bra mycket trevligare sätt? Uppmuntrat den, som kommunalrådet påstår, väldigt friska personalen till exempel. Uppmuntrat och på ett vettigt sätt påvisa framtidstron och drivet i kommunen som jag aldrig ser, och jag tror inte heller att det finns.

Under rubriken framtiden så ser jag att kommunen visst sysslar med att stärka bilden av
Malung-Sälen kommun som en ledande turism kommun !
Åhh oj då, vart då undrar jag? Vilket förbannat struntprat måste jag säga. Den utvecklande turism jag känner till är sponsringen av en dokusåpa säsong tre, det var förslaget och det jag ser som det mer kreaktiva iderna hitills, heder åt kommunstyrelsen för sitt nytänkande, mycket minus för det kortsiktiga bortkasatde skattekronorna. Om man nu ska utveckla turism så ställer jag mig frågande igen hur det går i hop sig med att de tar bort Restaurang och Livsmedels programet? Är väl ett svar som alltid, hoppsan Kerstin tänkte inte på det.

Under rubriken framtid så ser jag också att utveckling av integrationsarbete ska utvecklas. men alltså är inte det fullt naturligt och säger sig själv? Speciellt när man till hösten tänker sig öppna en enhet för ensamkommande flyktingbarn, alltså de under 18 år som tillhör barn och utbildningsnämnden i maskopi med socialtjänsten?  Hur man tänker sig utveckla det hela står det inget om så klart, bara en kort mening uppspaltat under rubriken framtid. Känns väl inte så värst genomtänkt alls och det vet jag att det inte är heller.

Ett offentligt möte kring det hela har jag sett, annars är det jävligt tyst kring det hela. Bäddat för en massa problem och rasistiska spänningar i byn. Jo då så att, visst behöver man utveckal integrationsarbetet, för det finns inget alls. Säkerligen massor av jobb som utförs under kontorstid, men inget alls ute i offentligheten så som det borde vara. Jag är djupt oroad för det hela och jag ser ju redan i dag vilka rasistiska föreställningar det finns i bland alla ålderskategorier.

När jag bläddrar i reklambladet så ser jag på kommunens vanliga info plats att det söks godemän åt den här gruppen av människor som väntas till kommunen i höst. Skulle det inte vara på sin plats att informera mera om vad ett sådant uppdrag innebär och vad man åtar sig för ansvar? De underåriga flyktingbarnen/ungdomarna har kanske inget svensktspråk, hur många vet hur det går till med tolksamtal? Hur många vet alls något om hur man ska förhålla sig till och vilka eventuellt vanliga problem som uppstår gällande den här gruppen människor? Hur många "vanliga" folk i från byn fattar det här med kultur och religion, hur gör man och hur tar man reda på? Hur fungerar det och vilka är de vanliga hindren? Inget av de här frågorna har jag sett skymten om i det offentliga.

Jag vet att det varit ett möte där intresserade varit inbjudna, märk väl att de som är intresserade går dit, de som kanske behöver mer information och sitter och tror de vet och skapar sig en skev verklighetsbilld av det hela går inte på den typen av möten. Jag är livrädd och tror att det här kommer skapa mycket större problem än Malung-Sälen kommun anar och jag hoppas sannerligen att jag har fel.

Än i dag har folk en föreställning om att Soc betalar ditten och datten och att det bara är att gå dit och få sina pengar och kräva en hel del. Detts skapar en het potatis helt i onödan eftersom det verkligen inte går till på det viset. För att förstå helheten i detta måste man också informera, avdramatisera och engagera människor. Nu kommer det en ny form av invandrare, de som är under 18 år och faktiskt räknas till underårig och ska då också bemötas som det, det här är nytt och frågan är kommer byns folk att fatta det här. Och framförallt är kommunen redo för det hela? Lika länge som ett planerat mottagande av den här gruppen människor har varit aktuell lika länge borde kommunen ha informerat om det hela. Jag är inte säker på att den futtiga informationen som framgått alls har nått ut så som den borde. Och snacket är genast igång och friktion uppstå och där med snabbt ett utanförskap.

Det sista jag funderar på är att 364 personer har flyttat in i kommunen förra året. Vart och vilka den siffran gäller framgår inte. Handlar det om inflyttade till Sälen, är det placerade invandrare eller handlar det om prnisonärer som på ålderns höst tänker sig ett stilla liv i Malung? Jag vet inte, men det hade ju varit itressant att veta eftersom man i olika åldrar och förutsättningar bidrar på olika sätt till kommunen. 425 stycken flyttade ut, vilka var det? Människor i arbetsförd ålder, barnfamiljer, lika intressant att veta vilken grupp detta var eftersom det också ger en bild av samhället och kommunen som skall överleva. av de två intetsägande siffrorna så blir det en differens på 61 personer som flyttade ut. Set här är ju siffror som kan läsas med modifikation alltså. Om de inflyttade är mäst pensionärer med pension och de utflyttade barnfamiljer i arbetsförd ålder så förändras bilden en aning av hela samhället. Om de infyttade bosätter sig i Sälen så betyder det ju en hel del för Malung som ort, men en annan sak för kommunen som helhet.

Oavsett vad siffrorna egentligen betyder så kan kommunalrådet Kurt Podgorsk  tillskriva några till på sina siffror av utflyttade. Jag ansluter mig till den statestiken, och fler ur min familj. han ska slippa betala för mig inom den sciala budgeten, det kapitlet är avslutat. Han tjänar också in kronor på en mellanstadie elev, han har redan börjat sin nya skola och trivs fint i sitt nya land. Kurt får heller inte in skattekronor på mannen i huset eftersom han nu mera är skriven i norge, eventuellt ska han snart också få slippa pytsa in pengar för min högstadie elev, för den delen är hennes utbilldning så värdelös så att den tagits bort helt så ingen blir nog gladare ärn Kurt.

För mig är 8 sidor i det lokala reklambladet enbart floskler och en hel massa snack och ingen verkstad. Min posetiva anda och försök till att leva och må bra här slocknade för länge sedan. Känn dig nöjd kära kommunalråd Kurt Podgorski, mig och de mina har du förpassat bort för länge sedan, din framtids anda kan du tyvärr inte smitta av dig på till oss. Den lågan är släckt sedan länge, och dålig reklam behöver inte en kommun som Malung-Sälen, eller hur?


Inga kommentarer: