Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

lördag 3 mars 2012

Drömmen om det nya livet.

Sylteosen, en liten bit utanför Molde.
Sonen är hemkommen efter Sportlovsfirandet i Norge. Han är fylld av energi och vill så gärna berätta om det nya landet och orten. Fint badhus, en kanon Bio och filmen var så bra, även om inte alla orden var begripliga just nu.

Även pappas kontor var fint och trevligt. Inge moln på den himmlen inte. Även om vädret i sig är ganska snabbt omväxlande så nära havet. Det har varit alla varianter av tänkbara väder under veckan som varit. Vårvärme och sol, snöblandat regn,blåst,bara regn, men så ser det ut när man befinner sig så nära den lilla pölen Atlanten.

Det blir lite annorlunda att bosätta sig så nära havet mot att bo där vi gör nu. Faktiskt så går man inte helt fri i från Tsunamins kraft, inte heller ras i från höga berg. Det finns Tsunamivarnare lika så människor som ständigt bevakar en bergssida som man vet kommer rasa, inte kanske just i dag eller i morgen, men rasa det kommer den göra det vet man säkert. Planen är att de spejarna som bevakar detta naturfenomen ska kunna se bergets rörelse i atttid och inom det snaraste ska orten evakueras. Det här är ju saker man som Malungsbo aldrig har behövt bry sig så mycket om eller aldrig har funderat på alls. Har väl två kritiska återkommande händelser här, det ena är vecka 29, den andra återkommande årliga händelsen är också älgjakten.

Båda de sakerna skrämmer mig en del, inte bara för att det handlar om dansband utan för att jag år i från år ständigt funderar på hur man skulle hantera ett akut läge vid en eventuell brand på Orrskegen eller kanske på en fullsmetad tillfällig camping mitt ute på en fotbollsplan.Alla vägarna är totalt blockerade av bilsiter som parkerar utefer vägarna och att ta sig frm med räddningsfordon är nog ingen enkel match. Inte heller om du råkar bo så pass illa till att du behöver hjälp fort och dit hur råkar vara nära dansbandsmeckas centrum Orrskogen. Sen ska alla tusentals människorna evakueras i från Orrskogen också, kan bara gissa mig till den paniken som uppstår och hur många som faktiskt skulle kunna trampas ihjäl. Jag har kännt hur trycket gör dig fullständigt låst under en konsert, då är det ändå inget paniktryck utan bara glada människor som rockar.

Älgjakten är en till årlighändelse som jag ständigt förundras över att går så bra som den änså tycks göra. Vetskapen om karlarnas kännsla av att leva djungelliv med dricka i kroppen och huvudet under armen under en veckas tid och samtidigt hantera vapen är skrämmande för mig. Vet inte riktigt vad för djuriska lustar som måste få utlopp under Oktober i skogen. Men de här farorna är ändå det som kanske jag anser vara minst farliga.

Det stora hotet mot hela byn är ändå de som sitter i styrande position och enligt min klara uppfattning styr kommunen ner i avgrunden. Kommunalrådet var just ute i dagspressen och talade om att det var viktigt att det finns,bostäder,arbeten och utbilldning. Tillåt mig småle. Tror inte att Kurt Podgorski (S) behöver bekymmra sig ett jävla dugg om att det kommer vara brist på bostäder, ingen vill bo kvar här så den saken reder sig nog väldigt bra själv.

Kurt Podgorski (S) talar också om vikten av att ha en bra utbilldning då blir ju frågan väldigt relevant varför man då tar bort en turistnära utbilldning som Restaurang och Livsmedelsprogrammet i en så stor turistkommun som Malung-Sälen? Vad fan menar karln, och hur har man mage att stå och dilla så i media och i sjävla verken inte ha ett dugg bakomliggande tankar alls i det man står och säger.

Att sen försöka skylla på att 94 personer har flyttat i från orten för att kraven på folkbokföring blivit strängare för de som jobbar i Norge, där av denna avflyttningssiffra, för fan Kurtan släpp TVn och se det för vad det är. Nu ska en tjänsteman sitta och undersöka saken och se om detta var en tillfällighet. Vad spelar det för roll om det var tillfälligt eller ej. Malung-Sälen Kommun har tappat 94 personer och ligger bland de sämsta i landet att klara av att behålla sina innevånare.

Jag kan tala om en sak för dig Kurt Podgorski och det är att ingen tycker att det är ett dugg hälsofrämjande att bo och leva i en ort där man blir deprimerad av att gå ut. Ser du inte Kurt att vi har inget kvar här. Inga jobb, en skola vars fullständiga galenskap startade den gången då Socialdemorkaterna+ Vänster partiet bestämde sig för att flytta åk 6 till Centralskolan,alla de gångerna som människor har brunnit för saker och försökt söka stöd av styrande politiker men bara blivit avvisade och fått kalla handen. Hur fungerar en av de tyngsta, dyraste posterna i kommunen, nämligen den socialasektorn? Är det en organisatorisk försvarbar verksmahet som ingen sätter sig in i och bara förlikar sig med det faktum att detta måste kosta pengar? Vet man alls hur de pengar men ständigt pyttsas in förvaltas? Är man säker på att det fungerar alls som det ser ut nu? Vem garanterar detta, är det enhetschefernas goda vistord och det man litar blint på eller kanske ska det vara så att en närmare titt på detta utifrån bör kostas på, i stället för att en tjänsteman sitter i kommunhuset och funderar och utreder varför 94 personer har fluttat i från Malung-Sälen Kommun?

Inom den snaraste framtiden så kan man lägga till några fler personer till den där avflyttningsstatistiken, det kommer vara jag och min familj. Jag tänker inte alls krusa den här kommunen en enda sekund i onödan längre. Jag har försökt på många olika vis och tyvärr har ingen lyssnat. Ingen på kommunhuset ska heller behöva sitta och ödsla sin tid och fundera ett dugg på varför jag flyttar utan det kan jag gärna tala om här och nu. Jag är JÄVLIGT trött och utled på att leva i en vardag där ingen på riktigt tar tag i saker och visar vägen. Ingen vågar sattsa ett nickel på att vi som bor här ska trivas och ses som värdefulla innevånare av något slag. Det sitter en självgod kommunledning som av ren princip och prestige vägrar lyssna eller alls vill främja kommunens överlevnad, trots att det ofta kommer sådana tafatta små budord i media i mellan varven. Sen då, när man ger dubbla budskap och det i sjäva verkat aldrig händer mer än talas så ser jag det inte alls respektfullt och ärligt mot oss invånare.

Att styra en kommun borde inte vara ett självändamål, att styra en kommun borde ses som ett mycket fint uppdrag där man blivit utsedd av folket med förtroende att styra skutan, inte sitta på sin stol år ut och år in och bara glutta ut på förfallet och i bland ropa till, oj oj oj nu blev det inte så bra. Den demoratiska ordningen råder och jag skulle verkligen vilja ha ett svar av de som röstar fram Socialdemorkaterna och Vänsterpartiet som ledande i kommunen ge mig ett konkret exepel på exakt VAD det är som gör dessa till lämpliga förvaltare av våran gemensamma framtid?

Skulle jag kunna komma på något bra själv så skulle jag genast nämna det som exampel, men jag kommer faktiskt inte på en enda sak. Att helatiden påstå att Socialdemokraterna var de som byggde Sverige är ett ganska ruttet argument, nu har S haft ganska lång tid på sig i den här kommunen och visa framfötterna och jag ropar helatiden efter vart handlingskraften i det ligger?

När jag brukar nämna detta så får jag oftast den hånande frågan tillbaka vem skulle ha gjort det hela bättre då? Mitt enkla kortfattade svar på den saken är att ALLA i gemenskap hade kunnat skapat stordåd. Min uppfattning är den att alla har något bra att tillföra, men då bygger det också på mindre prestige och en gemensam tro på att just ALLA kan hjälpas åt.

Nej jag ställer mig faktiskt stolt till en av de siffrorna i avflyttningstatistiken, jag har i alla fall kvar min egen förmåga att tänka och inte fallt under någon sorts masspsykos av dillerier kommunalrådet sprider i tidningen. Jag tänker skapa mitt eget nya liv och jag kommer göra det i Norge av två enkla skäl. Ett är att det finns en tro och framtid och som arbetstagare är du värdefull, två du har möjligheter att få jobb och kunna arbeta så att du har råd att vara ledig, så tja jag kommer kasta in handuken inom det snaraste. Och jag kommer aldrig i livet tro på myten om att Malung kommer vara en ort där man ser en ljus framtid och alla möjligheterna. Men okej för mig om det motsatta kommer bevisas, jag kommer vara den först att grattulera till den som lyckas med den bragden.

Om du klickar här så ser du vad kommunalrådet Kurt Podgorski själv säger om saken. Fundera en stund på det och skapa dig gärna en egen uppfattning.
Som Kungen säger, För Sverige i tiden! Hej på en stund.

Inga kommentarer: