Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

måndag 14 november 2011

Dexter 24 timmars tillgänglighet står det på Kommunens hemsida, jo men tjena Kungen.

Grova ord och frustration upp till öron nivå. Detta eminenta kontrollprogram eller kalla det vad du vill får mig mer än ur balans. Detta är ju hysteriskt X 10 och jag ställs nu inför två val. Skita i det eller som vanligt när det gäller skolans värld skrika som en dåre väldigt högt och ljudligt, mer än vad som är måttligt skulle nog en del tycka. men jag blir tokig !! Jag är redan väldigt känd i de här korridorerna och jag är allt annat än stålt för att jag blivit fullständigt vansinnig mer än en gång gällande skolforumet. Jag bär med mig en tung ryggsäck av bitter erfarenhet och min toleransnivå är inte hög, det erkänner jag villigt. Och den som står i skottlinjen för stunden kan få det väldigt svårt, jag vet därför är det allt annat än så jävla enkelt som att bara lyfta en telefon och uttrycka sitt missnöje. Det här är ett problem jag har, och jag vill i det yttersta skona främst mitt eget barns rykte, för vem dömer inte barnen efter föräldrars uppförande? Nej ooo nej säger troligen merparten, men jag har även där bittra erfarenheter av det hela.

Dexter skall ses som en resurs och en kontroll på elevers närvaro, frånvaro,scheman och annat som kan behövas för att man som förälder ska ha en inblick i studierna samt att eleven själv kan ha koll och ordning.

Här har vi nu ett ytterst lysande exempel på en del av det som uppfattas av total urspårning i dagens skolan. Varje lärare skall fylla i närvaro, samt frånvaro i detta program Dexter. Allt för att det skall vara ordning och reda kring elevernas studier. När man då kommer till mitt barn, eleven så brister det hela otroligt mycket. Främst för att det för våran del är ytterst viktigt med att den aktiva NÄRVARON skall synas som en morot att för varje dag streta vidare framåt, speciellt när det varit 3½ års jävla fight varje dag att få en fungerande skolgång.

Detta Dexter omtalas i goda ord på Kommunens hemsida som en 24 timmars tillgänglighet. Det är inget nytt fenomen, detta har funnits i Kommunensregi under flera år. Sen hur det fungerar eller inte fungerar parallelt med nuvarande skolform och sättet elever kan studera på det skiter jag i. Kravet jag ställer är att det skall bokföras inom en rimlig tid hur eleve är närvarande på lektionen eller inte. Jag ser detta Dexter som ett stöd och hjälp för oss vårdnadshavare att kunna rycka in omgående om man ser att det plötsligt börjar spåra ur i skolan, för det är väl vi vårndadshavare som ansvarar för våra omyndiga barn eller hur? Om jag inte har den blekaste aning om hur det fungerar eller inte fungerar i skolan hur ska jag då kunna rycka in och ta ett snack med min unge i tid före det absolut är försent?

Nu har vi absolut inga friktioner gällande skolan närvaron är bra, det handlar mera om att den närvaro som sköts faktiskt ska synas ockå, minst lika viktigt det när det under flera år har trasslat.Som en morot att få cred för att man faktiskt är där man ska och sköter sina lektioner och ser att det snabbt ökar i antalet närvaro timmar.

Mitt barn är väl medveten om att jag kan logga in på dexter precis när jag vill och vart i från jag vill, lika väl som hon själv kan göra det och jag uppmanar henne att göra det också. Detta har vi som en gemensam överenskommelse, inga hemligheter utan raka rör, kör i vind. Det handlar inte om ett spionage utan hennes vetskap, det handlar om att hon ska veta att man kan inte trolla bort saker och låtsas som det regnar, det handlar om att suporta och stötta en människa ut i vuxenvärlden som tagit sig en väldigt krokig väg till det vi står inför i dag. Det handlar om att hon stålt ska kunna se på Dexter att hon finns som elev, hon är där hon ska och det bekräftas i från alla håll. Hon ska få känna att hon flitigt biter tag i skolan och verkligen käpar till det yttersta och det SKA synas på Dexter också.

Detta budskap går kommunen ut med, Dexter som en tillgång och något jätte bra. Varför fungerar det då inte? Jag vet inte om det beror på att lärarna inte har den tiden att fylla i det hela, jag vet inte om programet i sig är svårhanterligt eller vad det beror på? Jag vet inte heller om det är ledningen som ställer får svaga krav på att dettta ska skötas, jag har inte den blekaste aning. Det jag vet är att problemet måste lösas eller så tar man genast bort detta program och slutar skriva den falska marknadsföringen på kommunenshemsida om att detta handlar om tillgänglighet 24 tim om dygnet.

I dag när jag ringde och frågade om varför lärarnas mailadresser eller telefonnummer inte alls finns där så fick jag det intressanta svaret, jag har inte haft tid att lägga in dom, jag gör det lite då och då när jag har tid?!?! Jaha och om man då vänder på steken vilket privat företag skulle kunna svara så på en rak fråga om en vara man gör reklam för som inte fungerar?
 Till saken hör ju att jag faktiskt är med och betalar denna varan också som boende skattebetalare i kommunen om man nu ska hårddra det regält.

Nu är jag inte dummare än så än att jag ändå kan om jag vill lista ut varje lärares e-mail adress, men det är ju inte alla föräldrar som bor i den här kommunen och kanske på rak arm vet precis hur våran kommunadress ser ut. Under det väldigt heta samtalet med rektor så förklarade hon det hela med att hon visst tyckte att hennes personal skötte det hela bra eftersom de bokförde närvaron med papper och penna. På frågan om när jag skulle få redan på den eventuella frånvaron blev svaret, tjaa under det första utvecklingssamtalet antar jag. Okej, det är en kommun som är tillgänglig 24 tim om dygnet det, eller?

Jag vet inte vart det hela klickar, jag har ingen aning alls. Det jag vet är att detta ska lösas och det omgående. Och jag vet också att denna frågan om att klicka i närvaron som den ska på Dexter har varit på tapeten mer än en gång. Alla lärare förväntar sig att eleverna ska sköta sig och fullfölja de krav som ställs på dom, då tycker jag heller inte att det är mer än rätt att man i från motsatt håll kan förvänta sig det samma. Vad det nu än må vara som felar med Dexter så ser jag ingen annan uppmanan än att det ska lösas. NU!

Hur det sen ska ske får skolchefen vara behjälplig till att ordna, det är inte min sak.
I dag känner jag mig allt annat än tolerant eller trevlig, jag hoppas kunna vända tränden inom kort.

1 kommentar:

Unknown sa...

Förlåt alla för min usla svenska och stavning. Frustrationen och fokus är aningen i gungning.