Välkommen ska du vara.

Vill skriva om det jag just för stunden har behov av att skriva. Oftast är det lättast att skriva de dagarn när livet har tagit sig en gråare nyans, det är då själen måste ventileras genom det skrivna ordet. Kanske kan ses som en bitterfitta, kanske är det just vad jag är. Det är ingen titel jag vill ha, ettiketter är det andra som sätter.
Oavsett vad som visat dig vägen till min skrivarplats i cybervärlden så är du nu här. Tror du som mig att inget händer av en anledning så får du själv lista ut vad som gjorde att du kom hit. Jag vet varför jag är här och kanske vill du slå följe med mig på min väg i vardagen mot mina mål och min ambition att göra världen lite bättre.

söndag 13 maj 2012

Muppet Show !

Suck, pust, stånk och ganska mycket fy fan.
Så är kännslan. Mentalt har jag redan flyttat i från det här bromspåret i kalsongen, men fysiskt bor jag kvar här. För hur länge vet jag inte, kan inte svara på den saken alls. Kanske drar i morgon eller om två veckor, vi får se.

Det startade en grupp på Facebook. Den heter Malung-Sälen kommun behöver din hjälp. Tipsa här. Läser man där så finns det brunnar av ideer och kunskaper att ösa ur i riklig mängd. Det glädjer mig att det finns de som fortfarande tror på kommunen och byn, det gjorde jag själv också tills för ca 1 år sedan. Det var då jag fattade vad fan är det jag håller på med? Håller fast vid en ort som inom en snar framtid liknar ett ökenlandskap mer än en levande byggd. Ska jag fortsätta förtränga det hela eller skapa det liv jag vill ha? Ska jag sitta här och blåvägra inse det faktum att det hela håller på att köras ner i ruinerna och inte låta mina barn utvecklas och se livet i från andra perspektiv bara för att jag inte VILL flytta i från min hemort?

Nej så egoistisk vill jag inte vara. Jag vill ge mina barn alla chanser och möjligheter som tänkas kan. Jag vill själv vara en glad förälder med ett värdefullt givande liv. Så flytt är det enda tänkbara alterativet. I tipsargruppen på FB så ser man redan där det tydliga uppenbara, kopplingen även jag försökt beskriva där. Människor som vill och är drivande finns, men har man ingen stark ledning som tror på framtiden och själv inte vill så fungerar det inte.

För mig och min familj så handlar det långt i från att vi hade högaktat kommunen om vi hade kunnat köpt vad vi vill i affären och åkt buss eller tåg en gång i timmen i alla väderstreck, nej det handlar om helt andra saker som faktiskt väldigt få har praktiserat inom. Nämligen att vara den som står lägst ner i näringskedjan och vilket behandlade och bemötande man får då. Alltså, hur ett samhälle fungerar kan man se på hur de tar hand om de minst röststarka, svaga och utstötta. Och nog fan har vi sett det!

Ovärdigt, smaskigt kränkande och en hel del prestige eller låt mig säga bara prestige. Om jag vill kan jag slänga ut deras namn här och beskriva vad var och en av de har gjort, men vad skulle det tjäna till i dagsläget?  Då kommer mångas röster om att jag kan inte sitta och skylla hela kommunen för detta, det är inte deras fel. Nähä och vem ska jag skylla detta på då? Utomjordingarna i från Mars eller kanske president Clinton?

Givietvis så är det kommunalrådet Kurt Podgorski (S) som valts till att leda och ansvara för befolkningen i Malung-Sälen Kommun. Givetvis är det han som ska styra skutan och det skepp vi alla sitter på, det har han betalt för och tackat ja till en gång i tiden. Man kan inte bara vara kommunalråd i de studenr det känns behagligt och går bra, man är det lika mycket när det krisar också. Han kan inte heller ansvara för vad personer sakt och gjort under resans gång, men han kan fan i mig och ska ansvara för en fungerande kommun, mer samanfattat än så kan jag nog inte beskriva det hela. Det är hans ansvar som folkvald att engagera sig i sakfrågor, undersöka verksamheter och framförallt finnas där som en stark ledare och förebild för befolkningen.

Det är detta jag så starkt vänder mig mot och kritiserar, varför är ledarskapet så uselt. Varför finns det inget ledarslap i kommunen där medborgarna känner sig delaktiga och faktikst påputtade att sikta framåt och verkligen se en ljus framtid? Tror kommunlarådet själv på en ljus framtid till 100%.
 Det tvivlar jag på faktiskt. Det senaste kortet och starka förslaget jag läste om var just sponosorspengarna till säsong tre av programmet På väg till Malung.

Detta fick mig att dra efter andan mer än en gång, hur har man mage till att så ogenomtänkt sattsa skattepengar på en sådan sak och tro att detta skulle generera fler besökar till Malung? Hur tänker man när man plötsligt lägger ner en turistanknyten utbilldning i en ort som Malung? När turism är det enda vi har att leva på då fabrikernas tid är ett minne blott? Detta är två saker som bara visar mig vilken otroligt inkompetent ledning vi har i Kommunen. Ingen värklighetsförankring eller kunskap om vad livet 2012 handlar om.

Sen kommer slag efter slag, Kronans droghandel kan komma att läggas ner, lika så ligger Normak väldigt pyrt till. Det känns som att någon har dragit ur proppen helt och fullt och nu tycks saker och ting försvinna fort. Konkursutförsäljning av blomsterhandeln,ännu ett gapande hånfullt skylfönster som möter turisterna som kommer på E45.

Det som händer nu har många förutspått för fler aår sedan. Det var då man skulle ha firat de nya seglen på skutan och bytt kurs men det tycktes ingen tro riktigt. Lika så tycks ingen tro på att Dansbandsveckan någonsin är hotat av mindre besökare, men jag säger som så var det någon som trodde Jofa skulle försvinna, var det någon som trodde att Rosengrens skulle försvinna för 25-30 år sedan? Inget varar för evigt, inget är säkert och en så liten kommun som Malung-Sälen borde verkligen gå i spetsen för utveckling och framåtandan eftersom vi just är små och väldigt sårbara.

Visst kan man skapa otroligt stora saker med idiella krafter och engagemang, men grunden i en kommun är kommunledningen och som idiell kommer man aldrig in i den kretsen, speciellt inte om ledningen inte själv begriper vinsten av det hela själv. Eller alls tror på de ideer som presenteras, då är det svårt om inte nästan omöjligt.

Önskar alla idiella krafter all lycka till. Och jag hoppas också att de ställs högre krav på ledarskapet tills nästa val.

Inga kommentarer: